Suzuki noemt haar middelgrote crossover gepast de S-Cross, die soms ook wel aangeduid wordt als de SX4. Echter is de S-Cross (de ‘JY’) liefst 20 centimeter langer dan de SX4 die hij opvolgt. De Suzuki S-Cross is onder meer te vinden als vierwielaangedreven ‘AllGrip’. De S-Cross kreeg in 2016 een facelift waarbij de looks van de neus flink werden aangepakt. Omdat de Suzuki S-Cross misschien niet de bekendste auto is, laten we je graag met hem kennismaken via de reviews van ANWB, Auto Review, AutoWeek en TopGear. Zij beoordeelden de auto op het vlak van rijeigenschappen, betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Suzuki S-Cross gemiddeld een 4,6/5
“Vage rechtuitstand”
“Kwalitatief en betrouwbaar”
“Comfortabele vering”
“Rijdt heel voorspelbaar”
Biedt veel ruimte en gebruiksgemak tegen een zeer acceptabele prijs
Volgens ANWB laat de Suzuki S-Cross je nooit in de steek zolang je de crossover maar netjes tijdig zijn onderhoud geeft. Het noemt de Suzuki S-Cross een regelrechte topauto als het gaat om betrouwbaarheid. Op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht weet ANWB dat er geen enkel euvel of probleem bekend is bij de S-Cross. ANWB omschrijft de reputatie van Japanse auto’s – waar de Suzuki S-Cross zich onder schaart – dan ook als ijzersterk. AutoWeek, Auto Review en TopGear doen geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de Suzuki S-Cross.
De vering en demping van de Suzuki S-Cross leggen de nadruk op comfort, weet TopGear. De lichte besturing werkt goed, maar niet zo communicatief, vult het automagazine aan. AutoWeek sluit zich aan bij de conclusie van TopGear en noemt de besturing bij snelheden boven de 120 km/u wat zoekerig. ANWB stelt dat die eigenschap na de facelift verdwenen is. ANWB vindt dat S-Cross bij hoge snelheden soms wel wat stug reageert op oneffenheden in de weg. Rijden doet de S-Cross heel voorspelbaar, zegt Auto Review. Verwacht geen poespas of emotionele rijervaring, maar een ‘comfortabel van A naar B’-gevoel.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de 140 pk sterke Suzuki S-Cross AllGrip en noteert een gemiddeld testverbruik van 1 op 15,2. In een andere rit scoorde de wielrijdersbond met die 1,4-liter versie een verbruik van 1 op 14. Met de 1,6-liter Suzuki S-Cross van voor de facelift tekende ANWB een benzineverbruik aan van 1 op 12,5. AutoWeek laat weten dat het 1 op 15,6 deed met de 140 pk sterke 1.4 Boosterjet. Dat is een prima verbruik, zegt het. AutoWeek noemt de gebruikskosten van de Suzuki S-Cross overzichtelijk en spreekt van een zeer acceptabele prijs.
AutoWeek zet in diverse rijtests de Suzuki S-Cross onder meer tegenover de Nissan Qashqai, Skoda Yeti en Dacia Duster. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Suzuki S-Cross met bouwjaar 2016 en een behoorlijk nette kilometerstand ongeveer net zo veel als een vergelijkbare Skoda Yeti die ook uit 2016 stamt. De Nissan Qashqai met hetzelfde bouwjaar en eveneens aantrekkelijke kilometrage is een fractie duurder dan de Suzuki S-Cross en Skoda Yeti. Duidelijk de goedkoopste keuze is de Dacia Duster. Ook die auto komt uit 2016 en is qua specificaties goed te vergelijken met de rest van het genoemde kwartet.