Vergelijk SEAT Ateca KH7 (2016+) reviews

Vergelijk SEAT Ateca KH7 (2016+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

Nog voor de komst van de compacte Arona en ruime Tarraco had SEAT met de Ateca al een SUV in het aanbod. De eerste generatie van de Ateca (de `KH7’) is vooral een voltreffer voor wie een hoge, ruime (gezins)auto zoekt. Het broertje van de Tiguan is echter 10 centimeter korter dan de Volkswagen waar hij op gebaseerd is. Staat de Ateca op je wensenlijstje? Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear geven we je graag een idee wat je precies kunt verwachten van deze SEAT. Zij beoordeelden de auto op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4,4

AutoWeek gebruikers geven de SEAT Ateca gemiddeld een 4.3/5

AutoWeek logo

“Steekt degelijk in elkaar”


ANWB logo

“Korte draaicirkel”


TopGear logo

“Prettige hoge zit”


Autovisie logo

“Schokkerige automaat”

Plus- en minpunten

Ruim
Sportief onderstel
Stuurt fijn
Achterbank niet verschuifbaar
DSG-automaat soms schokkerig
Matig zicht rondom
De SEAT Ateca is stil, lichtvoetig en koersvast
t

Betrouwbaarheid SEAT Ateca (2016+)

ANWB vroeg de Wegenwacht naar haar bevindingen wat betreft de betrouwbaarheid van de SEAT Ateca. Volgens de Wegenwacht kan de gasklepunit van de 1,0-liter driecilinder stuk gaan. Dan werkt de motor nog, maar reageert het niet meer op het gaspedaal. Een nieuwe gasklepunit is dan nodig. De elektrisch bediende koelvloeistofpomp kan stoppen met werken. Soms is de techniek gewoon defect, maar het kan ook zijn dat de zekering eruit klapt, of de aansluitstekker los is. Klapperende geluiden onder de motorkap bij de 1.0 zijn overigens normaal. Dat is geen euvel, maar een wat luide terugslagklep in de hogedrukpomp.

Betrouwbaarheid SEAT Ateca (2016+)

ANWB vroeg de Wegenwacht naar haar bevindingen wat betreft de betrouwbaarheid van de SEAT Ateca. Volgens de Wegenwacht kan de gasklepunit van de 1,0-liter driecilinder stuk gaan. Dan werkt de motor nog, maar reageert het niet meer op het gaspedaal. Een nieuwe gasklepunit is dan nodig. De elektrisch bediende koelvloeistofpomp kan stoppen met werken. Soms is de techniek gewoon defect, maar het kan ook zijn dat de zekering eruit klapt, of de aansluitstekker los is. Klapperende geluiden onder de motorkap bij de 1.0 zijn overigens normaal. Dat is geen euvel, maar een wat luide terugslagklep in de hogedrukpomp.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 27.825

Vermogen kW van/tot

85 kW/140 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten SEAT Ateca (2016+)

Volgens ANWB haalt de SEAT Ateca voorzien van de 150 pk sterke 1,4-liter benzinemotor met DSG-automaat een verbruik van 1 op 15,8. In een andere rijtest reed ANWB de Ateca met die motor wat steviger en noteerde het een gemiddeld verbruik van 1 op 14. Dat is heel netjes volgens de wielrijdersbond. AutoWeek ging een paar maanden met de 115 pk sterke 1.0 TSI e op pad. Na 20.000 gereden kilometers tekende het een gemiddeld benzineverbruik aan van 1 op 13,4.

Prijs SEAT Ateca (2016+)

AutoWeek vergelijkt de SEAT Ateca in haar diverse rijtests onder andere met de Hyundai Tucson, Nissan Qashqai en Volkswagen Tiguan. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een SEAT Ateca met bouwjaar 2019 een stuk minder dan een Volkswagen Tiguan uit datzelfde jaar. Daarbij gaat het uit van vergelijkbare kilometerstanden en specificaties die overeenkomen. De SEAT Ateca is op zijn beurt een beetje duurder dan de Nissan Qashqai en Hyundai Tucson. Beide Aziatische modellen zijn redelijk gelijk aan elkaar geprijsd. Ook de Qashqai en Tucson komen uit 2019 en hebben een behoorlijk nette kilometerstand, net als de Ateca en Tiguan.