De Suzuki Grand Vitara van de tweede generatie (aangeduid als ‘JT’) is een vierwielaangedreven SUV die ook echt zijn mannetje staat buiten asfaltwegen. De Grand Vitara beschikt immers over hoge en lage gearing en een centraal differentieel dat zich laat blokkeren. Nu is de vraag of deze volbloed terreinwagen – te vinden als driedeurs en flink langere vijfdeurs – ook de verharde weg tot zijn natuurlijke habitat rekent. Wie beter dan ANWB, Auto Review en AutoWeek kunnen dat je vertellen? Op basis van hun rijtesten keken we hoe de Suzuki Grand Vitara scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Suzuki Vitara gemiddeld een 4.5/5
“Echte offroader”
“Rijcomfort overtuigt niet”
“Prima onderstel”
Dit is een auto met zeer serieuze capaciteiten in ruw terrein
ANWB meldt op basis van de bevindingen van de Wegenwacht dat de tweede generatie Suzuki Grand Vitara zeer betrouwbaar is. De pechhulpservice komt zelden een Grand Vitara tegen met problemen die het doorrijden belemmeren. Heel soms komt het voor dat de richtingaanwijzers niet meer werken. In dat geval is de zekering doorgeslagen. Een kleine reparatie lost dat probleem op, waarbij de oorzaak van dit alles – een losgetrilde en doorgesleten stekker onder de motorkap – ook nog wat aandacht verdient. Dieselrijders kunnen last krijgen van een lekkend slangetje bij het roetfilter. De motor loopt dan minder soepel. Een nieuw slangetje biedt uitkomst.
Auto Review reed met de Suzuki Grand Vitara en noemt de SUV een redelijk comfortabele auto. Hij helt niet hinderlijk over, klinkt het. Ook wordt het duiken tijdens het remmen tot een minimum beperkt. Met oneffenheden in de weg weet het onderstel wel raad. AutoWeek typeert de Grand Vitara als een offroader van de oude stempel. Het magazine vindt de besturing niet precies en zegt dat de Japanner overhelt in bochten. Het is niet de meest geraffineerd rijdende auto in zijn segment, concludeert het. ANWB merkt op dat het onderstel erg stevig is en ziet de viertraps automaat soms onverwachts terugschakelen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB noemt een brandstofverbruik van ongeveer 8 l/100 km (1 op 12,5) realistisch. Auto Review meet een brandstofverbruik van 8,5 l/100 km (1 op 11,8) en vindt dat stevig. AutoWeek voelde de Suzuki Grand Vitara 2.0 aan de tand en noteert 9,4 l/100 km (1 op 10,6) als testverbruik. Het tekent daarbij aan dat als je een beetje doorrijdt, je al snel richting een dorstige 14,3/100 km (1 op 7) gaat. Daar staat tegenover dat de kans op grote, onverwachte reparaties klein is gezien de betrouwbaarheid van de Suzuki.
ANWB noemt onder andere de Land Rover Freelander, Subaru Forester en Toyota RAV4 als alternatieven voor de Suzuki Grand Vitara. Volgens AutoWeek kost in 2023 een Suzuki Grand Vitara uit 2013 (met een redelijk nette kilometerstand voor een tien jaar oude auto) minder dan een Land Rover Freelander, Subaru Forester of Toyota RAV4 uit eenzelfde bouwjaar. AutoWeek laat zien dat het trio alternatieven wel voor een vergelijkbare prijs als de Grand Vitara te vinden is, maar dan aanzienlijk hogere kilometerstanden heeft.