Als een SUV een MPV ontmoet, krijg je de Suzuki Ignis. De Ignis is daarmee een heuse crossover, maar dan in pocketformaat. Zoveel ruimte in een 3,70 meter lange auto vind je nergens. En dan te bedenken dat Suzuki de Ignis eigenlijk alleen in eigen land wilde uitbrengen. Ook bijzonder is dat de Ignis er als vierwielaangedreven ‘AllGrip’ is. De Suzuki Ignis is een hokje duwen is lastig, maar desondanks heeft de vaderlandse autopers een mening over de Japanner. ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear beoordeelden de auto op het vlak van rijeigenschappen, betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
23 mei 2024
AutoWeek gebruikers geven de Suzuki Ignis MF gemiddeld een 4,3/5
“Veel hoofdruimte”
“Hoge koets vangt veel wind”
“Lollig, vrolijk en goed”
“Ligt uitstekend op de weg”
Een guitige stads-SUV met een ruim interieur
Volgens de Wegenwacht komt geen enkel euvel vaker voor bij de Suzuki Ignis, waarmee ANWB de stads-SUV zeer betrouwbaar noemt. ANWB zegt dat de Ignis een absoluut kwaliteitsproduct is dat z’n eigenaar nooit in de steek laat. Autovisie, AutoWeek en TopGear laten zich niet uit over de betrouwbaarheid van de Suzuki.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de Suzuki Ignis met de 90 pk sterke 1,2-liter Smart Hybrid. Het tekent een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 18 op. Autovisie nam die uitvoering ook mee voor een testrit en stelt dat je gemakkelijk een verbruik van 1 op 20 kunt halen. AutoWeek liet een iets hoger gemiddeld verbruik zien van 1 op 17,2. Het autoweekblad reed echter ook met de Smart Hybrid met 82 pk en stuurde die versie naar een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 20,8.
AutoWeek vergelijkt in diverse rijtesten de Suzuki Ignis met onder meer de Toyota Aygo X, Hyundai i10 en Dacia Sandero Stepway. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Suzuki Ignis met bouwjaar 2021 met een nette kilometerstand iets meer dan een vergelijkbare Dacia Sandero Stepway. De Dacia uit 2021 heeft een bijna net zo sterke motor en ongeveer evenveel kilometers gereden. De Hyundai i10 is ongeveer net zo duur als de Dacia, maar heeft een iets lichtere motor. De Toyota Aygo heeft ook een lichtere motor dan de Ignis, maar stamt uit 2022 en is duidelijk het duurst van het viertal.