De Renault Kadjar is een SUV die een combinatie van design en functionaliteit biedt. Het model kenmerkt zich door een gestroomlijnd exterieur en een ruimtelijk interieur en biedt een compromis tussen comfort en praktische bruikbaarheid. Hoewel de Kadjar uit slechts één generatie bestaat heeft hij zijn stempel weten te drukken op de Nederlandse wegen. Maar weet de Kadjar ook journalisten voor zich te winnen? We nemen de reviews van AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear en leggen deze naast elkaar. We vergelijken deze reviews op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Renault Kadjar (2015-2022) gemiddeld een 4.2/5
“Zeer ruimtelijke auto”
“Prima reisauto”
“Geen overtuigende auto”
“Een prima auto”
Geen wonder van rijplezier, daar lag de prioriteit bij de ontwikkeling duidelijk niet
Als het aan AutoWeek ligt, koop je beter geen Renault Kadjar zonder garantie. Uit het occasion-advies van het blad blijkt dat de Kadjar niet probleemloos is. Het blad tekent punten op als kapotte turbo’s bij diesels en de EDC-automaat die in voorkomende gevallen opnieuw geprogrammeerd of vervangen moet worden. Ook ANWB schrijft over problemen, zoals motoren die te veel benzine krijgen of storingen in de opvoerpomp. Autovisie en AutoWeek maken daarnaast de opmerking dat het R-Link 2 infotainmentsysteem niet probleemloos is. Volgens Autovisie is updaten naar de laatste software voldoende, AutoWeek schrijft dat in sommige gevallen vervanging noodzakelijk is.
Het instapmodel van de Renault Kadjar beschikt volgens Autovisie over een motor die maar mager aanvoelt. Eenmaal op snelheid voldoet-ie, maar bij wegrijden komt hij tekort. AutoWeek reed in de Kadjar ná de facelift en vindt dat de nieuwe motoren meer rust brengen in de SUV. De auto ligt, volgens het weekblad, rustig op de weg en het onderstel biedt een aardige combinatie van comfort en dynamiek. ANWB sluit zich daarbij aan. Volgens de bond oogt de Kadjar sportief, maar is het vooral een comfortabele reisauto. TopGear zegt dat het onderstel gericht is om hobbels en bobbels weg te poetsen.
TopGear noemt de ruimte in de Kadjar genereus: ‘Zowel voor- als achterin zit iedereen vorstelijk’. En hoewel de zittingen voorin langer hadden gemogen van TopGear, zit je voorin prettig hoog met fijn overzicht. ANWB ziet dat anders en denkt dat lange mensen voorin net met de kruin vrij zitten, maar dat ze achterin ‘vast zullen lopen’. Eenmaal achterin vindt de bond de beenruimte wel riant. ANWB vindt de voorstoelen ook voortreffelijk en zegt dat je na een lange rit fris uitstapt. AutoWeek deelt de mening over een goede zit voorin, maar vindt het interieur basic ogen.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Volgens Autovisie liggen de onderhoudskosten, op moment van schrijven, rond de € 225 voor een grote onderhoudsbeurt. De interval voor onderhoud ligt op 30.000 kilometer of twee jaar, zo schrijft het. AutoWeek noteert verder een verbruik van 1 op 12,1 en vindt dit maar net een voldoende waard. ANWB kwam op een verbruik van 1 op 11,4, terwijl de gereden versie op papier 1 op 16,9 zou moeten halen. Afschrijving kwam niet aan de orde in de reviews.
ANWB zegt dat de Renault Kadjar niet de duurste is in het segment, maar noemt de auto ook geen koopje. Volgens Autovisie zijn de hoger geprijsde concurrenten van de Kadjar net iets volwassener, maar zijn vergelijkbare geprijsde SUV’s kleiner dan de Kadjar. Daardoor zit de Renault er qua prijs een beetje tussenin.