Suzuki noemt de S-Cross die het sinds 2022 bouwt een nieuwe generatie, maar dat is niet helemaal juist. In de basis is die S-Cross SX4 nog het model dat in 2013 uitkwam. Het Japanse merk gaf de crossover wel een flinke update. Neus, achterzijde én portieren zijn nieuw. Wat bleef, zijn de ‘AllGrip’-vierwielaandrijving en flink wat ruimte. Of de Suzuki S-Cross een goede keuze voor jou is, laten we graag over aan ANWB, Auto Review en AutoWeek. Op basis van hun reviews krijg je een idee hoe de S-Cross scoort op het gebied van rijeigenschappen, betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Suzuki S-Cross gemiddeld een 4,6/5
“Geen echte rijdersauto”
“Soepele benzinemotor”
“Comfortabel onderstel”
De Suzuki scoort met een mix van ruimte, uitrusting en betrouwbaarheid
ANWB onderwierp de Suzuki S-Cross na de laatste facelift nog niet aan een occasiontest. Omdat de auto onderhuids gelijk is aan het model dat in 2013 zijn intrede deed, is een eerdere occasiontest nog van waarde. Daarin zegt ANWB dat de Suzuki S-Cross je nooit in de steek laat, mits je de onderhoudsintervallen respecteert. ANWB omschrijft de Suzuki S-Cross als een regelrechte topauto als het gaat om betrouwbaarheid. De Wegenwacht is immers met geen enkel probleem bekend bij de S-Cross. AutoWeek meldt wel dat er rammels kunnen klinken na verloop van tijd.
Volgens AutoWeek is de Suzuki S-Cross een licht en gemakkelijk te bedienen auto. De besturing is precies, maar ook vrij gevoelloos, zegt het weekblad. De handgeschakelde zesbak schakelt soepel en het onderstel verwerkt verkeersdrempels soepel. Ook Auto Review vindt de handgeschakelde zesbak prettig en typeert het onderstel als comfortabel, maar springerig. De besturing kleeft wat rond de middenstand, waarbij je ook als je rechtuit rijdt steeds stuurcorrecties moet uitvoeren. ANWB vindt de lichte besturing aangenaam in de stad, maar minder fijn op de snelweg. De S-Cross produceert onderweg best banden- en rijwindgeluiden, klinkt het.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de Suzuki S-Cross met een 129 pk sterke 1,4-liter benzinemotor voorzien van mild-hybridetechniek. Voorzien van handgeschakelde transmissie kwam het daarmee tot een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14,9. AutoWeek bracht het met diezelfde Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet Smart Hybrid tot een verbruik van 1 op 16,5. Ook Auto Review stapte in de versie voor een testrit en haalde een verbruik van 1 op 19,2. Volgens Auto Review is dat beter dan het door Suzuki opgegeven verbruik van 1 op 18,9.
De Suzuki S-Cross biedt relatief veel auto voor relatief weinig geld, zegt Auto Review. AutoWeek roemt de auto eveneens om zijn zeer redelijke prijs. AutoWeek noemt onder meer de Kia Stonic, Skoda Kamiq en Peugeot 2008 als alternatieven voor de S-Cross. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Suzuki S-Cross met bouwjaar 2022 meer dan een vergelijkbare Peugeot 2008. De Fransman is op zijn beurt gemiddeld net wat duurder dan de Skoda Kamiq. Van het viertal is de Skoda Kamiq duidelijk het voordeligst. Daarbij gaat AutoWeek uit van redelijk vergelijkbare uitvoeringen, nette kilometerstanden en 2022 als bouwjaar.