Vergelijk Dacia Duster HS (2010-2018) reviews

Vergelijk Dacia Duster HS (2010-2018) reviews van AutoWeek, ANWB, AutoVisie en TopGear

In 2010 introduceerde Dacia de Duster. Ondanks de concurrentie binnen een druk segment werden hoge verkoopcijfers verwacht. Niet gek, want de Duster is een stoer ogende SUV die ook nog eens zeer betaalbaar is. Verouderde motorisering gooide roet in het eten en dus zie je de SUV van Dacia niet zo vaak als je in eerste instantie zou verwachten. Of zijn er andere redenen waarom de verkoop is tegengevallen? Om dat te achterhalen leggen we de reviews van Autovisie, AutoWeek, ANWB en TopGear naast elkaar en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jaap Holman

8 november 2024

4 minuten leestijd
4,1

AutoWeek gebruikers geven de Dacia Duster gemiddeld een 4.1/5

AutoWeek logo

“Stoer om te zien”


ANWB logo

“Stuurt best fijn”


Autovisie logo

“Instapmodel erg kaal”


TopGear logo

“Rijdt niet verkeerd”

Plus- en minpunten

Beschikt over een soepele motor
Ook met opties scherp geprijsd
Ruim plaats voor langere mensen
Verfijning is ver te zoeken
Eerste modellen lawaaierig
De Duster remt wat sponzig
De Dacia Duster is wars van overbodige luxe
ANWB

Betrouwbaarheid Dacia Duster (2010-2018)

Volgens TopGear heeft Dacia inmiddels een aardige reputatie op het gebied van betrouwbaarheid. TopGear zegt dat de Duster niet perfect in elkaar zit, maar dit betekent niet dat hij kapot gaat. De occasiontests van ANWB lijken dit te onderschrijven, want ook in deze reviews komen geen grote onoplosbare problemen voorbij. De meest serieuze issues zijn bobines die zonder aanleiding kapot kunnen gaan in de eerste serie Dusters. Dit is in veel gevallen eenvoudig en zonder grote kosten te repareren.

Rijeigenschappen Dacia Duster (2010-2018)

De meningen over de rijeigenschappen zijn redelijk uniform, maar er is verschil tussen de oudere en latere modellen uit de serie. Zo vindt Autovisie dat er veel lawaai in de Duster is op de snelweg. AutoWeek en ANWB onderschrijven dat en zeggen dat het komt omdat er nogal wat toeren worden gedraaid op hoge snelheid. Dacia heeft dit probleem getackeld en in de latere uitvoeringen is het lawaai aanzienlijk minder. TopGear vindt verder dat de Duster niet verkeerd rijdt, niet onaardig stuurt, comfortabel is en niet overhelt zoals je wellicht zou verwachten. ANWB spreekt van een comfortabel rijdende auto.

Ruime SUV met veel kunststof

Het interieur van de Dacia Duster laat te wensen over. ANWB is enthousiast over de hoge zit, maar niet over de korte zitting en de zachte rugleuning die weinig ondersteuning biedt. AutoWeek vindt dit ook en noemt de stoelen van matige kwaliteit. Autovisie noemt het dashboard kloek en spreekt van hard plastic dat de boventoon voert. Waar de Duster in uitblinkt is ruimte. In alle reviews wordt de ruimte voor- en achterin benoemd als bovengemiddeld in het segment, en ook de kofferruimte (475 liter) noemt ANWB keurig.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€16.290

Vermogen kW van/tot

66 kW / 92 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Dacia Duster (2010-2018)

De Dacia Duster wordt door Autovisie als dorstig omschreven met een verbruik van 1 op ruim 13. ANWB weet er iets meer uit te persen en komt op 1 op 15. Over de kosten voor onderhoud wordt niet gesproken, maar de Duster kent wel een forse afschrijving wat flink drukt op de restwaarde, zegt ANWB. Daardoor is de Duster als occasion weer aantrekkelijk geprijsd.

Prijs Dacia Duster (2010-2018)

Autovisie en AutoWeek vinden de basisversie van de Duster scherp geprijsd, maar noemen dit niet realistisch omdat deze volgens hen erg kaal is. Kies je voor een aantal extra opties, dan is AutoWeek nog steeds enthousiast over de scherpe prijs. Kies je voor de Duster als occasion, dan is de hoge afschrijving gunstig voor de prijs, volgens ANWB. Daarover vertellen ze verder dat de Duster als occasion populairder is dan als nieuw model, waardoor er veel geïmporteerd wordt. Het is dan goed dit te controleren of navraag te doen hierover.