De naam Arkana kun je kennen uit Rusland, waar het model al even geleden is gelanceerd. Maar buiten de naam is verder nagenoeg geen overeenkomst te vinden. De Renault Arkana komt binnen in een segment waar tot dan toe vooral premiummerken hun modellen hebben gelanceerd: de SUV-coupé. Met een opvallend aflopende daklijn oogt de Arkana in ieder geval zeer sportief, maar is-ie dat ook? We nemen de reviews van ANWB, AutoWeek, Auto Review en TopGear en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Renault Arkana gemiddeld een 4/5
“Toegankelijke auto“
“Feestje om mee te rijden”
“Ziet er goed uit”
“Ruimte achterin is zo zo”
Precies wat je wenst van een hybride, zuinig rijden zonder dat je er omkijken naar hebt.
In de reviews wordt niet gesproken over de betrouwbaarheid van de Renault Arkana. In occasiontests voor andere modellen van Renault komen wisselende resultaten naar voren. Hoewel dat niet direct iets zegt over de Arkana, is het wel goed om de onderhoudsgeschiedenis van een occasion te controleren en te informeren naar eventuele reparaties die zijn uitgevoerd – zoals bij andere auto’s.
Als het aan ANWB ligt, laat je de sportstand in de Renault Arkana links liggen. Doe je dat, dan rijdt de auto vooral heel comfortabel, zo schrijft het. Grote hobbels worden keurig weggewerkt, maar kleine oneffenheden komen door in het koetswerk. TopGear vindt de aandrijfsystemen van de Arkana mooi op elkaar afgesteld. Het magazine vindt de auto aanvoelen als een soepel werkend geheel. Auto Review en AutoWeek merken beiden op dat een achterwisser ontbreekt. AutoWeek kan er goed mee leven, maar Auto Review merkt dat bij lage snelheden in de regen het zicht achteruit wel erg slecht wordt.
AutoWeek vindt dat de Arkana zich onderscheidt door de flinke bagageruimte, vooral qua vloeroppervlak. Daarnaast geeft de achterklep ruim toegang tot de bagageruimte, maar is de klep wel zwaar en onhandig. ANWB en Auto Review zijn positief over de ruimte achterin, al merkt ANWB op dat je niet veel langer dan 1,80 meter moet zijn. TopGear en AutoWeek leggen de bovengrens op 1,85 meter. Verder is AutoWeek van mening dat je voorin hoog zit, maar de stoelen fijn zijn. Ook TopGear vindt de zit voorin erg hoog. Dat geeft volgens het blad wel goed overzicht in het verkeer.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Volgens Renault is een verbruik van 1 op 20 haalbaar, dat schrijft Auto Review. Het blad haalt een verbruik van 1 op 16,9 en vindt dit tegenvallen voor een hybride auto. ANWB is te spreken over het regenereren en de EV-stand van de Arkana en noteert een verbruik van 1 op 17,6 zonder verdere mening. AutoWeek heeft wel een mening: het behaalde verbruik van 1 op 17 vindt het weekblad keurig. Onderhoudskosten en afschrijving zijn verder niet besproken in de reviews.
ANWB zegt dat de vanafprijs verder keurig is, net als de standaarduitrusting van de Renault Arkana. TopGear vindt de instapper ook goed uitgerust en scherp geprijsd, maar vindt het prijsverschil met de meest uitgebreide versie niet onoverbrugbaar. AutoWeek en Auto Review zijn het met elkaar eens en vinden het instapmodel compleet uitgerust.