De Renault Zoe zag in 2013 het levenslicht. Sindsdien hebben we enkele updates gezien, maar een nieuwe generatie laat nog even op zich wachten. Wel is er gesleuteld aan het bereik van de Zoe. Kwam je in de oudere modellen 100 tot 150 kilometer ver, inmiddels is het bereik van de nieuwere uitvoeringen een stuk groter. Groeit de Zoe daarmee uit het jasje van een stadsauto? Wat zeggen AutoWeek, Autovisie, ANWB en TopGear over deze Renault? We vergelijken de reviews in de categorieën voor- en nadelen, betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
14 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Renault Zoe gemiddeld een 4.5/5
“Laat zich makkelijk sturen”
“Zijn tijd vooruit”
“Binnenruimte geen behelpen”
“Vermakelijk rijden“
Blinkt uit in gebruiksgemak waar eigenaren van elektrische auto’s behoefte aan hebben
Volgens ANWB komen er bij de Renault Zoe door zijn elektrische aandrijving weinig problemen voor. Soms kan opladen bij openbare laadpalen voor problemen zorgen, maar dat ligt dan voornamelijk aan de laadpaal. Verder komen defecten aan de schakelhendel voor die tijdelijk op te lossen zijn, maar een bezoek aan de garage is vervolgens wel noodzakelijk.
Auto Review noemt de Renault Zoe een keurig en solide rijdende auto. Volgens het maandblad is het onderstel duidelijk op comfort afgestemd. Het constateert verder dat de Zoe in bochten overhelt en wat gaat dansen. TopGear vindt het vooral vermakelijk om in de Zoe te rijden. Volgens het blad zul je een directere ‘gasrespons' dan in deze auto nergens vinden. Waar TopGear de Zoe fluisterstil vindt (“ook wind en onderstel schitteren door auditieve afwezigheid”), is ANWB daar kritischer op. Volgens de bond “vinden bandenrumoer en windgeruis gemakkelijk hun weg naar het inzittendengedeelte”.
Volgens AutoWeek is het interieur behoorlijk ruim, behalve op de achterbank. De oorzaak ligt in het accupakket dat onder de achterbank is weggewerkt, aldus AutoWeek. Ook ANWB vindt de hoofd- en beenruimte beperkt in de Zoe. Het merkt ook op dat het instrumentarium er futuristisch uitziet. Het geeft uitgebreide informatie over verbruik, energiestromen en laadpalen in je directe omgeving. Het dashboard geeft Auto Review het gevoel in een uiterst moderne auto te zitten. Naar de mening van TopGear is het gehele interieur ontworpen rondom zijn elektrische bestaan.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over onderhoud of afschrijving wordt niet gesproken. Wel kan er verschil zijn in kosten bij de verschillende types en jaren van de Renault Zoe. Zo huur je de accu van Renault, dat schrijven ANWB en AutoWeek over de eerste reeks. Daaraan zijn kosten verbonden, daarmee heb je wel recht op pechhulp en een nieuwe accu als deze slechter wordt. Later kun je de accu ook kopen. Verder is er verschil in bereik bij oudere en nieuwere uitvoeringen. Zo haalt Auto Review een bereik van 100 tot 150 km. ANWB komt in zijn review van een later model op 336 kilometer.
TopGear heeft een ouder model van de Renault Zoe gereden. Volgens het blad zijn er wat struikelblokken bij de prijs, zoals de maandelijkse (verplichte) huur van het accupakket. Ook ANWB kaart dit aan, maar onderstreept dat je daarbij wel levenslange garantie op het accupakket en pechhulp krijgt. AutoWeek zegt dat bij latere modellen de aanschaf van een accupakket ook mogelijk is. ANWB raadt daarom aan na te gaan of de accu in de Zoe nog gehuurd wordt of aangeschaft is omdat dit ook invloed heeft op de verkoopprijs van occasions.