De Skoda Yeti biedt het beste van meerdere werelden. Met zijn hoekige voorkomen is de Yeti ruim van binnen, er is sprake van een hoge zit én het interieur is ook nog eens buitengewoon variabel. Tel daar de mogelijkheid tot vierwielaandrijving bij op en je hebt een regelrechte allrounder te pakken. In 2014 won het model zelfs de verkiezing tot trekauto van het jaar. Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear kijken we of de vaderlandse autopers de Yeti ook zo veelzijdig vindt. Zij beoordeelden de auto op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Skoda Yeti gemiddeld een 4,2/5
“Straf onderstel”
“Variabel interieur”
“Zuinig en stil”
“Stuurt fijn”
Een fijn sturende en vooral comfortabele reisauto
ANWB vroeg de Wegenwacht hoe betrouwbaar zij de Skoda Yeti vindt. Op basis van praktijkervaringen weet de Wegenwacht dat de kabelboom net boven de pedalen soms beschadigd raakt. De motor loopt dan niet meer soepel en het dashboard geeft storingen. Als het dashboard niet werkt in een 4x4-uitvoering, dan is de zekering doorgeslagen. Bij de 1,2-liter motor komt het voor dat er maar drie cilinders werken. De bougiekabels zijn dan doorgeslagen. Ander euvel is een vastzittende wastegate op de turbo. Eén hamertik is voldoende om dat te verhelpen. Tot slot kan de temperatuursensor stukgaan.
AutoWeek noemt de Skoda Yeti een echte allemansvriend wat rijden betreft. De auto stuurt direct, waarbij de Yeti lekker op de weg ligt. Hij voelt nooit aan als hoge auto. Het straffe onderstel zorgt voor een stabiel en verrassend dynamisch rijgedrag, klinkt het, waar de vering je drempels iets te goed laat voelen. Autovisie vindt de Yeti een fijn sturende en vooral comfortabele reisauto. TopGear zegt dat de Skoda rijdt als een trein, zeker als je voor de 160 pk versie kiest. De auto is wendbaar en stuurt prima. ANWB prijst de fijn schakelende versnellingsbak van de Yeti.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed diverse uitvoeringen van de Skoda Yeti. Met de vierwielaangedreven 1.8 TSI kwam het tot een benzineverbruik van 1 op 11. Dat is naar verhouding best netjes, volgens ANWB. Met een 1.4 TSI is een verbruik van rond de 1 op 12,5 mogelijk, aldus de wielrijdersbond. Autovisie meldt dat de 1.2 TSI ongeveer 1 op 14 doet. AutoWeek testte die motoruitvoering ook en noteerde een brandstofverbruik van 1 op 15,6. Neem je genoegen met de instapmotor, dan is de Yeti heel betaalbaar, weet ANWB. De onderhoudskosten en het brandstofverbruik zijn laag.
AutoWeek zet de Skoda Yeti in haar rijtests onder meer tegenover de Renault Kadjar, Nissan Qashqai en Kia Sportage. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Skoda Yeti met bouwjaar 2016 en een vrij nette kilometerstand net iets minder dan een vergelijkbare Nissan Qashqai. De Renault Kadjar is op zijn beurt een fractie goedkoper dan de Yeti. De Kia Sportage is ongeveer net zo duur als de Skoda Yeti. Daarbij gaat AutoWeek uit van modellen die allemaal uit 2016 komen en waarbij de kilometerstand en motorisering redelijk overeenkomen.