Toen de eerste generatie Peugeot 3008, de ‘T84’, het levenslicht zag, moest menig autoliefhebber twee keer knipperen met zijn ogen. Ze vonden de 3008 niet altijd moeders mooiste. En wat was het nou? Een MPV, een SUV, of toch een stationwagon? Anders werd gepraat toen bleek dat de opvallende crossover heerlijk reed en er ook nog eens kwam als dieselhybride. Of de vaderlandse autopers ook zo lyrisch is over de Peugeot 3008, laten we je graag zien. We keken naar de reviews van ANWB, AutoWeek en TopGear en hoe zij de Fransman beoordelen op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 3008 gemiddeld een 4.2/5
“Comfortabel en stil”
“Eigenzinnig en doordacht”
“Alerte vlotterik”
De Peugeot 3008 overtreft de verwachtingen ruimschoots
ANWB meldt op basis van de bevindingen van de Wegenwacht dat de Peugeot 3008 een aantal voornamelijk elektronische euvels kent. Zo valt het dashboard in sommige gevallen uit of wil de elektrisch bediende handrem niet meer los. Van serieuze aard is het feit dat de 3008 van de eerste generatie nog wel eens te maken krijgt met een defecte waterpomp. Wie daar lang mee doorrijdt kan flinke motorschade verwachten. Andere misère die de Peugeot kan overkomen is inwendige koelvloeistoflekkage. AutoWeek merkt op dat de 3008 op het oog een prima bouwkwaliteit heeft.
Haast tot haar eigen ongeloof vindt TopGear dat de Peugeot 3008 goed rijdt. Het verwachtte dat niet van zo’n hoge auto. De crossover stuurt scherp en prettig, merkt het op. Bij de HYbrid4, een dieselhybride, voelt TopGear wel goed zijn hoge gewicht in bochten. AutoWeek prijst de zesversnellingsbak die strak en doeltreffend schakelt. Het weekblad vindt het sturen wel wat aan de lichte en wollige kant. ANWB omschrijft de 3008 als prettige reisauto, met fijn afgestemd onderstel. AutoWeek kan het onderstel eveneens waarderen en noemt het aangenaam comfortabel. Bij de varianten met handmatige vijfbak mist AutoWeek de zesde versnelling.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
De Peugeot 3008 is er in best wat motorvarianten, waarbij ANWB met de minst sterke 1,6-liter benzinemotor reed. Het kwam uit op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12,5. AutoWeek zet daar een verbruik van 1 op 10,5 tegenover. AutoWeek vindt dat niet superzuinig. TopGear koos de dieselhybride uit voor een proefrit en scoorde bij een rustige rijstijl in een heuvelachtig gebied een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km. Lang niet gek voor zo’n ruime auto, aldus TopGear. Het magazine merkt op dat het tot een afstand van 4 kilometer volledig elektrisch reed.
AutoWeek stipt even kort aan dat een gloednieuwe Peugeot 3008 van de eerste generatie met dieselhybride aandrijflijn liefst 15.000 euro goedkoper was dan de Toyota Prius. Ook laat het zien op basis van een hybride Peugeot 3008 uit 2013 en een hybride Prius uit hetzelfde bouwjaar dat de prijzen inmiddels redelijk gelijk zijn. Een benzineversie met nette kilometerstand aan het eind van de eerste generatie is vergelijkbaar in prijs met een alternatief als de Ford C-Max met vergelijkbare kilometrage.