Vergelijk Peugeot 308 T7 (2007-2014) reviews

Vergelijk Peugeot 308 T7 (2007-2014) reviews van AutoWeek, ANWB, Autoblog en TopGear

De eerste generatie van de Peugeot 308 (de ‘T7’) is de opvolger van de 307 en is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback, ruime SW en exotische coupé-cabriolet. De middenklasser ging in zijn debuutjaar 2007 meteen met de prestigieuze ‘Gouden Stuurwiel’ aan de haal in de categorie ‘compacte gezinsauto’. Of de Nederlandse autopers de Peugeot 308 ook zo geweldig vindt, laten we je zien op basis van reviews van ANWB, AutoWeek, Autoblog en TopGear. Zij beoordeelden de Fransman immers op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

11 januari 2024

4 minuten leestijd
4,2

AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 308 gemiddeld een 4.2/5

AutoWeek logo

"Sturen gaat licht”


ANWB logo

“Energieke motoren”


TopGear logo

"Prettige versnellingsbak”


Autoblog.nl logo

“Comfortabele auto”

Plus- en minpunten

Veel hoofdruimte
Comfortabele rijeigenschappen
Prettig zittende stoelen
Matige gerobotiseerde handbak
Gevoelig voor wat technische euvels
Vrije hoge tildrempel
Op de openbare weg ontpopt de Peugeot zich tot een fijne snelwegkruiser
AutoWeek

Betrouwbaarheid Peugeot 308 (2007-2014)

ANWB weet op basis van de pechgevallen die de Wegenwacht tegenkomt dat bij de eerste generatie van de Peugeot 308 diverse storingen voorkomen. De benzinemotor kan oververhit raken als gevolg van een waterpomp die niet automatisch aanspringt. Ook vindt soms koelvloeistoflekkage in de temperatuursensor plaats. De centrale computer kan daar last van krijgen. De motor loopt dan slecht of slaat plotseling af. Ook werkt de motor van 1,6-liter in enkele gevallen niet als gevolg van een doorgeschuurde kabelboom. Als het dashboard niet oplicht, is er meestal een zekering kapot. Autoblog noemt de 308 toch behoorlijk betrouwbaar.

Rijeigenschappen Peugeot 308 (2007-2014)

ANWB merkt op dat de 308 zich ‘een echte Peugeot’ toont op de weg, door zijn aangename rijcomfort. Vering en schokdemping zijn mooi in balans, klinkt het en allerhande oneffenheden worden prima verwerkt. TopGear vindt ook dat de 308 prima rijdt, maar is bepaald geen fan van de gerobotiseerde handbak. Die is te traag. AutoWeek zegt dat de handgeschakelde vijfbak traditiegetrouw nogal slap aanvoelt. Het strakke, stabiele onderstel is nog steeds een van de beste in deze klasse, weet het automagazine. Autoblog beschrijft de Peugeot als een comfortabele auto die bijna soft is.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 18.900

Vermogen kW van/tot

70 kW/147 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Peugeot 308 (2007-2014)

AutoWeek reed met de 120 pk sterke 1,6-liter VTi en noteerde een praktijkverbruik van 1 op 10,8. Later kwam het met de 1.6 tot 1 op 12,4 en dat is voor een degelijke krachtbron toch niet echt zuinig, aldus AutoWeek. ANWB nam een 308 met dezelfde motorisering mee voor een testrit en registreerde een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 14. De wielrijdersbond vindt dat best netjes. AutoWeek ging vervolgens ook dieselen met de 2,0 HDIF. Het resultaat was een verbruik van 1 op 15,6. Keurig noemt AutoWeek dat.

Prijs Peugeot 308 (2007-2014)

AutoWeek zet de Peugeot 308 in haar rijtesten onder meer naast de Ford Focus, Volkswagen Golf en Opel Astra. Volgens AutoWeek is anno 2023 een Peugeot 308 uit 2013 met een vrij nette kilometerstand ongeveer net zo duur als een Ford Focus en Opel Astra uit hetzelfde bouwjaar met eveneens een behoorlijk net kilometrage. Een Volkswagen Golf die zich laat vergelijken, is het duurst van het viertal. ANWB zegt dat de vraag naar de 308 wat minder is dan bij concurrerende modellen, waardoor de prijs in principe scherp zou moeten zijn.

Begin je zoektocht naar een Peugeot 308 T7 op Gaspedaal.nl

Vind Peugeot 308 T7