De eerste generatie van de Peugeot 308 (de ‘T7’) is de opvolger van de 307 en is verkrijgbaar als drie- en vijfdeurs hatchback, ruime SW en exotische coupé-cabriolet. De middenklasser ging in zijn debuutjaar 2007 meteen met de prestigieuze ‘Gouden Stuurwiel’ aan de haal in de categorie ‘compacte gezinsauto’. Of de Nederlandse autopers de Peugeot 308 ook zo geweldig vindt, laten we je zien op basis van reviews van ANWB, AutoWeek, Autoblog en TopGear. Zij beoordeelden de Fransman immers op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
11 januari 2024
AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 308 gemiddeld een 4.2/5
"Sturen gaat licht”
“Energieke motoren”
"Prettige versnellingsbak”
“Comfortabele auto”
Op de openbare weg ontpopt de Peugeot zich tot een fijne snelwegkruiser
ANWB weet op basis van de pechgevallen die de Wegenwacht tegenkomt dat bij de eerste generatie van de Peugeot 308 diverse storingen voorkomen. De benzinemotor kan oververhit raken als gevolg van een waterpomp die niet automatisch aanspringt. Ook vindt soms koelvloeistoflekkage in de temperatuursensor plaats. De centrale computer kan daar last van krijgen. De motor loopt dan slecht of slaat plotseling af. Ook werkt de motor van 1,6-liter in enkele gevallen niet als gevolg van een doorgeschuurde kabelboom. Als het dashboard niet oplicht, is er meestal een zekering kapot. Autoblog noemt de 308 toch behoorlijk betrouwbaar.
ANWB merkt op dat de 308 zich ‘een echte Peugeot’ toont op de weg, door zijn aangename rijcomfort. Vering en schokdemping zijn mooi in balans, klinkt het en allerhande oneffenheden worden prima verwerkt. TopGear vindt ook dat de 308 prima rijdt, maar is bepaald geen fan van de gerobotiseerde handbak. Die is te traag. AutoWeek zegt dat de handgeschakelde vijfbak traditiegetrouw nogal slap aanvoelt. Het strakke, stabiele onderstel is nog steeds een van de beste in deze klasse, weet het automagazine. Autoblog beschrijft de Peugeot als een comfortabele auto die bijna soft is.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
AutoWeek reed met de 120 pk sterke 1,6-liter VTi en noteerde een praktijkverbruik van 1 op 10,8. Later kwam het met de 1.6 tot 1 op 12,4 en dat is voor een degelijke krachtbron toch niet echt zuinig, aldus AutoWeek. ANWB nam een 308 met dezelfde motorisering mee voor een testrit en registreerde een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 14. De wielrijdersbond vindt dat best netjes. AutoWeek ging vervolgens ook dieselen met de 2,0 HDIF. Het resultaat was een verbruik van 1 op 15,6. Keurig noemt AutoWeek dat.
AutoWeek zet de Peugeot 308 in haar rijtesten onder meer naast de Ford Focus, Volkswagen Golf en Opel Astra. Volgens AutoWeek is anno 2023 een Peugeot 308 uit 2013 met een vrij nette kilometerstand ongeveer net zo duur als een Ford Focus en Opel Astra uit hetzelfde bouwjaar met eveneens een behoorlijk net kilometrage. Een Volkswagen Golf die zich laat vergelijken, is het duurst van het viertal. ANWB zegt dat de vraag naar de 308 wat minder is dan bij concurrerende modellen, waardoor de prijs in principe scherp zou moeten zijn.