De derde generatie van de Peugeot 308 (de ‘P5’) oogt volgens velen een stuk stoerder en sportiever dan zijn voorganger. De i-Cockpit binnenin is al net zo’n eye-catcher met klein zeskantig stuurtje en flitsende displays en bedieningsknoppen. Voortaan is de 308 er ook als plug-inhybride en is er zelfs een volledig elektrische variant. De Peugeot 308 lijkt een interessante auto voor velen, maar ondersteunen ook de reviews van ANWB, AutoWeek, Autovisie en TopGear die aanname? Zij beoordeelden de Fransman op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
11 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 308 gemiddeld een 4.2/5
“Lekker lichtvoetig”
“Matig zicht rondom”
“Mooi stil”
“Hoogstaand product”
Het onderstel van de 308 laat je er zowel mee sporten als forensen
Autovisie reed ongeveer 25.000 kilometer met de Peugeot 308 van de derde generatie. Hoewel de auto in die periode op het automedium overkwam als een hoogstaand product met fraaie afwerking, was het minder te spreken over de elektronica. Ongeveer twintig keer kreeg het te maken met een storing. Steeds viel er een andere functie uit, van de digitale cockpit tot het infotainmentscherm en van de volumeknop tot de kachel. AutoWeek onderwierp de 308 ook aan een duurtest en zag in die periode de radio een keer wegvallen tijdens een rit, terwijl het infotainmentsysteem een andere keer op zwart ging.
Het onderstel van de Peugeot staat dusdanig afgesteld, dat je er zowel mee kunt sporten als forensen, zegt ANWB. TopGear vindt de 308 prettig lichtvoetig, waarbij het kleine i-Cockpit-stuurtje zorgt voor een levendig karakter. Autovisie kenmerkt de Peugeot als een goede allrounder die nergens in uitblinkt. Autovisie valt wel op dat met de plug-inhybrides het moeilijk is om de remkracht gedoseerd te verdelen. Ook ANWB en TopGear kaarten dat aan. AutoWeek roemt de soepel schakelende zesbak, die wel wat rubberig aanvoelt. Het fijne onderstel verwerkt oneffenheden op een stevige, maar comfortabele manier, zegt het weekblad.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB voelde de Peugeot 308 met 130 pk sterke 1,2-liter turbobenzinemotor aan de tand en noteerde een testverbruik van 1 op 15,4. ANWB reed ook met de 225 pk sterke plug-in hybride en kwam dankzij regelmatig bijladen tot een tot een praktijkscore van 1 op 21,9. Het noemt dat een keurig verbruik. AutoWeek koos voor de plug-inhybride met 180 pk en tekende een gemiddeld brandstofverbruik op van bijna 1 op 22 aan. Zonder veelvuldig de auto aan de stekker te hangen, kwam het tot een verbruik van ongeveer 1 op 18.
AutoWeek vergelijkt de Peugeot 308 onder meer met de Toyota Corolla, Renault Mégane en Volkswagen Golf. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Peugeot 308 uit 2022 nagenoeg evenveel als een Volkswagen Golf uit hetzelfde bouwjaar. Beide hebben een vergelijkbare lage kilometerstand en een even sterke motor. Een Toyota Corolla uit 2022 met een vergelijkbaar aantal gereden kilometers, maar een iets minder krachtige motor is iets goedkoper dan de 308. De goedkoopste keuze binnen het kwartet is de Renault Mégane. Ook dit model stamt uit 2022 en heeft een nette lage kilometerstand.