Vergelijk Peugeot 308 T9 (2013-2021) reviews

Vergelijk Peugeot 308 T9 (2013-2021) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

De tweede generatie van de Peugeot 308 (de ‘T9’) is nadrukkelijk geen simpele kopie van zijn voorganger. Zijn uiterlijk ging op de schop, de Fransman verloor 140 kilo en de i-cockpit deed zijn intrede. De wijzigingen hadden resultaat, want bij zijn debuut werd de nieuwe 308 meteen gekroond tot ‘Auto van het Jaar’. Een topauto dus, maar op welk vlak? Op basis van de reviews van ANWB, AutoWeek, Autovisie en TopGear laten we je graag zien waarin de Peugeot 308 uitblinkt. Zij beoordeelden de middenklasser op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

11 december 2023

4 minuten leestijd
4,2

AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 308 gemiddeld een 4.2/5

AutoWeek logo

“1.6 THP is notoir slecht”


ANWB logo

“Prettig veergedrag”


Autovisie logo

“Ouderwets rijplezier”


TopGear logo

“Rijdt uitmuntend”

Plus- en minpunten

Zitpositie voorin uitgebreid instelbaar
Veel rijcomfort
Zuinige motoren
Geen feilloze techniek
Weinig beenruimte achterin
Voorstoelen aan korte kant
Het kleine stuur maakt de auto puur gevoelsmatig handelbaarder
ANWB

Betrouwbaarheid Peugeot 308 (2013-2021)

Op basis van de ervaringen van de Wegenwacht waarschuwt ANWB voor 1.2 PureTech-benzinemotor. Die distributieriem loopt door motorolie en door slijtage kunnen rubberdeeltjes de oliekanalen vervuilen en zelfs motorschade veroorzaken. Regelmatige controle en tijdige vervanging van de distributieriem kan dit echter voorkomen. AutoWeek raadt de 1,6-liter viercilinder THP-motor af. Het noemt die krachtbron zelfs notoir slecht. De motor kent immers problemen met olieverbruik, rammelende distributiekettingen en kapotte turbo’s, aldus het weekblad. Bij dieselversies van de tweede generatie Peugeot 308 moeten koppeling en het vliegwiel soms voortijdig vervangen worden, zegt AutoWeek. Dat zijn zaken die in de papieren lopen.

Rijeigenschappen Peugeot 308 (2013-2021)

De Peugeot 308 is een uitmuntend rijdende auto, meent TopGear. Hij stuurt mooi en direct, terwijl het onderstel exact vertelt wat je moet weten. ANWB vindt de 308 comfortabel, met een prettig veergedrag. De 1,2-liter driecilinder is alleen bij een koude motor een beetje knorrig, weet het. Autovisie noemt het rijplezier ouderwets, in de zin van: heel fijn en precies zoals je van Peugeot gewend bent. Autovisie noemt de motoren bovendien lekker smeuïg. Volgens AutoWeek ligt de 308 goed op de weg en laat hij zich niet snel van zijn stuk brengen. De transmissie schakelt echter wat rubberig.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 19.340

Vermogen kW van/tot

60 kW/184 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Peugeot 308 (2013-2021)

ANWB nam de 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 130 pk mee op een testrit en noteerde een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Dat is wel heel zuinig, aldus de wielrijdersbond. AutoWeek reed de 308 ook met die motorisering, maar dan niet in de hatchback maar in de 33 centimeter langere SW. Het tikte een benzineverbruik aan van 1 op 13,0. AutoWeek ging ook dieselen en scoorde met de Peugeot 308 SW BlueHDi 130 een verbruik van 1 op 21,2. In combinatie met de riante brandstoftank zul je maar weinig bij de pomp komen, voorspelt het magazine.

Prijs Peugeot 308 (2013-2021)

ANWB noemt de Volkswagen Golf, Renault Mégane, en Opel Astra als een paar van de alternatieven voor de Peugeot 308. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Peugeot 308 uit 2021 net iets meer dan een Renault Mégane uit hetzelfde bouwjaar. Daarbij hebben de beide Franse modellen allebei een nette kilometerstand. Goedkoper dan de Mégane is de Opel Astra. Ook hier weer gaat AutoWeek van vergelijkbare uitvoeringen met kilometrages die redelijk overeenkomen. Het duurst van het viertal is de Volkswagen Golf. Dat de 308 duurder is dan de Renault en de Opel komt volgens ANWB door zijn flinke populariteit.

Begin je zoektocht naar een Peugeot 308 T9 op Gaspedaal.nl

Vind Peugeot 308 T9