Waar we de tweede generatie Peugeot 5008 kennen als een stoere SUV, begon de Fransman zijn carrière als MPV. Deze ‘T87’ profileerde zich als echte gezinswagen met plek tot voor 7 passagiers. Ook typisch MPV: het veelzijdige en ruime interieur met banken en stoelen die zich laten verschuiven en inklappen. Als familiewagen stelt de 5008 je waarschijnlijk niet teleur, maar hoe scoort de Peugeot eigenlijk op het gebied van andere belangrijke zaken zoals betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs? Op basis van de reviews van ANWB, AutoWeek en TopGear geven we je een idee.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 5008 gemiddeld een 3.9/5
“Stabiel in bochten”
“1.2 PureTech problematisch”
“Rijdt boven verwachting”
Een heerlijke reisauto voor langere afstanden
Op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht met de eerste generatie Peugeot 5008 weet ANWB dat vooral de 1,2-liter PureTech-benzinemotor een zorgenkindje is. De distributieriem loopt namelijk door de motorolie heen en dat kan na verloop van tijd tot ernstige motorproblemen leiden. Bij de 1,6-liter benzinemotor komt voor dat de waterpomp niet werkt. Dan wordt de motor soms zo heet dat ernstige motorschade optreedt. Defecte bobines zijn een ander euvel. De Wegenwacht raadt dan aan om niet door te rijden, omdat de katalysator dat niet trekt. ANWB meldt bovendien nog wat andere vaker voorkomende problemen.
On-Frans noemt TopGear het veercomfort van de Peugeot 5008. Als de vaart er goed in zit, heb je best wat feeling met het asfalt, vervolgt het automagazine. Al met al rijdt de 5008 boven verwachting, aldus TopGear. AutoWeek vindt de Peugeot ook strakker rijden dan verwacht. De veren en dempers staan hard genoeg, zegt het. AutoWeek merkt op dat de versnellingsbak met zes verzetten in de THP veel prettiger schakelt dan de zesbak in de diesel. De 5008 stuurt behoorlijk direct en communicatief. De auto voelt in bochten stabiel. ANWB typeert de Fransman als een heerlijk stille reisauto voor langere afstanden.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed zowel met de 2.0 HDi als met de 1.6 THP. De eerstgenoemde diesel is goed voor een praktijkverbruik van 1 op 15. Heel netjes vindt de wielrijdersbond dat. De Peugeot 5008 met benzinemotor kan bij normaal gebruik rond 1 op 11 scoren. AutoWeek reed ook met die 156 pk sterke benzineversie en tekende een verbruik van 1 op 10,4 aan. Het autoweekblad vindt dat niet echt zuinig. Ook trok het met de Peugeot 5008 1.6 e-HDI eropuit en kwam met die 115 pk sterke diesel tot 1 op 14,9.
AutoWeek zet de Peugeot 5008 van de eerste generatie onder meer naast de Ford S-Max, Renault Scénic en Citroën C4 Picasso. AutoWeek merkt op dat anno 2023 een Peugeot 5008 uit 2016 met redelijk wat kilometers ongeveer dezelfde prijs heeft als een redelijk vergelijkbare Renault Scénic uit hetzelfde bouwjaar. De Citroën C4 Picasso blijkt, met een nagenoeg even sterke motor en concurrerende kilometrage, een fractie duurder, terwijl een Ford S-Max uit 2016 op zijn beurt weer wat meer kost dan de Citroën.