De Peugeot 208 van de eerste generatie (de ‘A9’) borduurt voort op het succes van eerdere ‘sterke nummers’ zoals de Peugeot 205, 206 en 207. De Peugeot 208 doet dat wel op zijn geheel eigen wijze, want voortaan neemt de bestuurder plaats in een heuse ‘i-cockpit’, compleet met compact stuurwiel. Of dat sportief aandoende stuurwiel ook een voorbode is voor de rijeigenschappen, dat vertellen we je graag op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear. Zij beoordeelden de Fransman bovendien op betrouwbaarheid, gebruikskosten en prijs.
11 december 2023
AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 208 gemiddeld een 4.2/5
“Rijdt soms bokkig weg”
“Onderstel is ideaal”
“Voelt als een grotere auto”
“Voelt als een grotere auto”
Stuurt fijn en biedt een goede mix van dynamiek en comfort
ANWB merkt op basis van de bevindingen van de Wegenwacht op dat de 1,2-liter PureTech-benzinemotor een zorgenkindje is. Een Peugeot 208 voorzien van deze krachtbron is gevoelig voor ernstige motorproblemen doordat de distributieriem slijt. Die distributieriem loopt door de motorolie heen en afgesleten delen kunnen de motor vervuilen. AutoWeek zegt dat de distributieriem elke zes jaar of 100.000 kilometer vernieuwd moet worden, maar dat ze vaak eerder worden verwisseld om motorschade voor te zijn. Het automagazine weet ook dat het SMEG-infotainmentsysteem van de 208 op hol kan slaan. In sommige gevallen is een nieuw, kostbaar systeem nodig.
De Peugeot 208 van de eerste generatie is een erg prettig rijdende auto, concludeert TopGear. Je waant je in een auto uit een grotere klasse. De besturing is precies, maar voelt wel doods aan. AutoWeek vindt juist dat het kleine stuurtje je veel informatie geeft over wat er onder de wielen gebeurt. Minder prettig is de koppeling, omdat die zich niet heel mooi laat doseren. De 208 biedt een goede mix van dynamiek en comfort, voegt het weekblad toe. ANWB vindt de rijeigenschappen van de hatchback fijn. Autovisie sluit zich daarbij aan en stelt dat de 208 plezierig rijdt.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed met de 82 pk sterke 1,2-liter PureTech en noteerde een testverbruik van 1 op 16,5. Het zegt in een occasiontest dat je zelfs tot 1 op 18 kan scoren. AutoWeek voelde eveneens de 1.2 met 82 pk aan de tand en kwam tot een benzineverbruik van 1 op 14,6. Ben je een veelrijder met de 1.2 PureTech, weet dan dat je regelmatig kosten hebt aan een nieuwe distributieriem. Die zou elke 100.000 kilometer vervangen moeten worden volgens AutoWeek, maar in de praktijk moet dat al op pakweg de helft van dat kilometrage.
ANWB noemt onder meer de Renault Clio, Skoda Fabia en Hyundai i20 alternatieven voor de Peugeot 208. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Peugeot 208 met bouwjaar 2019 en een redelijk nette kilometerstand ongeveer net zo veel als een vergelijkbare Hyundai i20 die uit hetzelfde jaar stamt en ongeveer net zo veel gereden heeft. Ook een Hyundai i20 valt in nagenoeg dezelfde prijsklasse. Ietsje duurder, al is het maar een fractie, is de Renault Clio. Volgens ANWB maakt zijn populariteit de Peugeot 208 relatief duur als occasion, maar een aantal alternatieven blijkt dus redelijk gelijk geprijsd.