Vergelijk Peugeot 208 P21 (2019+) reviews

Vergelijk Peugeot 208 P21 (2019+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

De Peugeot 208 van de tweede generatie (de ‘P21’) laat zich van zijn moderne kant zien. Zijn interieur met ‘i-cockpit’ oogt behoorlijk futuristisch, terwijl de Franse hatchback er ook als volledig elektrische e-208 is. Zijn alom geprezen stoere uiterlijk deed bovendien een flinke duit in het zakje bij de uitverkiezing tot ‘Auto van het Jaar’ in 2020. Dat de vaderlandse autopers de Peugeot 208 dus kan waarderen is duidelijk, maar wat zeggen ze precies over zijn betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs? Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear vertellen we het je.

Jens Holierhoek

11 december 2023

4 minuten leestijd
4,2

AutoWeek gebruikers geven de Peugeot 208 gemiddeld een 4.2/5

AutoWeek logo

"Kwieke, leuke auto”


ANWB logo

“Rijdt gecultiveerd”


TopGear logo

“Nadruk op comfort”


Autovisie logo

“Grote dode hoek”

Plus- en minpunten

Auto van het Jaar 2020
Prima rijcomfort
Bijzondere vormgeving
Stuur blokkeert zicht op instrumentenpaneel
1,2-liter PureTech-benzinemotor vraagt om aandacht
Krap achterin
Hij ziet er fantastisch uit en rijdt erg goed, met een nadruk op comfort
TopGear

Betrouwbaarheid Peugeot 208 (2019+)

ANWB noemt de Peugeot 208 van de tweede generatie heel betrouwbaar. Toch weet het op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht dat de 1,2-liter PureTech-benzinemotor een aandachtspunt vormt. Net als in de vorige generatie loopt de distributieriem door de motorolie heen. Dat vormt normaal geen probleem, maar wél als de distributieriem gaat slijten. Dan kunnen de afgesleten deeltjes van de distributieriem in de motorolie terechtkomen en de motor flink beschadigen. Volgens ANWB Is het slim om de riem al bij 100.000 km of 6 jaar te controleren en eventueel te vervangen.

Rijeigenschappen Peugeot 208 (2019+)

AutoWeek noemt het onderstel van de Peugeot 208 sportief. In combinatie met de fijne aandrijflijnen is de Franse hatchback een kwieke auto om te rijden. Het weekblad merkt op dat de besturing direct is, waardoor je secuur bochten in duikt. De besturing wordt op lange snelwegritten vervolgens nooit nerveus of vermoeiend. TopGear concludeert dat de 208 erg goed rijdt waarbij de nadruk op comfort ligt. De auto stuurt licht en daardoor wat afstandelijk. ANWB vindt de besturing ook licht, maar met gevoel. Volgens Autovisie is de Peugeot goed in balans en geeft hij best wat stuurplezier op een bochtige weg.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 20.050

Vermogen kW van/tot

55 kW/115 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Peugeot 208 (2019+)

ANWB nam de 100 pk sterke 1,2-liter PureTech mee voor een testrit en kwam tot een testverbruik van 1 op 14,2. Het denkt dat je bij een wat rustiger rijstijl echter uitkomt op een verbruik van circa 1 op 18. Voor deze klasse is dat een normale waarde, weet ANWB. AutoWeek reed de Peugeot 208 met dezelfde motorisering en noteerde een benzineverbruik van 1 op 16,3. Zoals ANWB schrijft, moet de distributieriem vaker worden gecontroleerd dan één keer per 175.000 km of 10 jaar, zoals aanvankelijk bedoeld. Is slijtage aantoonbaar, dan is een kostbare vervanging noodzakelijk.

Prijs Peugeot 208 (2019+)

AutoWeek vergelijkt de Peugeot 208 met onder meer de Opel Corsa, SEAT Ibiza en Citroën C3 in een van haar multitests. Volgens AutoWeek is anno 2023 een Peugeot 208 uit 2021 met een lage kilometerstand duurder dan het genoemde trio concurrenten. Een redelijk vergelijkbare SEAT Ibiza uit hetzelfde bouwjaar kost namelijk best wat minder. De Opel Corsa is op zijn beurt weer wat goedkoper dan de SEAT Ibiza, aldus AutoWeek. Het goedkoopst van het kwartet is de Citroën C3. ANWB noemt de Peugeot 208 zeer gewild als occasion. Dat verklaart de relatief hoge prijzen voor een nette occasion.