"Kwieke, leuke auto”
“Rijdt gecultiveerd”
“Nadruk op comfort”
“Grote dode hoek”
Plus- en minpunten
- Voordelen
- Auto van het Jaar 2020
- Prima rijcomfort
- Bijzondere vormgeving
- Nadelen
- Stuur blokkeert zicht op instrumentenpaneel
- 1,2-liter PureTech-benzinemotor vraagt om aandacht
- Krap achterin

Hij ziet er fantastisch uit en rijdt erg goed, met een nadruk op comfort
TopGear
Betrouwbaarheid Peugeot 208 (2019+)
ANWB noemt de Peugeot 208 van de tweede generatie heel betrouwbaar. Toch weet het op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht dat de 1,2-liter PureTech-benzinemotor een aandachtspunt vormt. Net als in de vorige generatie loopt de distributieriem door de motorolie heen. Dat vormt normaal geen probleem, maar wél als de distributieriem gaat slijten. Dan kunnen de afgesleten deeltjes van de distributieriem in de motorolie terechtkomen en de motor flink beschadigen. Volgens ANWB Is het slim om de riem al bij 100.000 km of 6 jaar te controleren en eventueel te vervangen.
Rijeigenschappen Peugeot 208 (2019+)
AutoWeek noemt het onderstel van de Peugeot 208 sportief. In combinatie met de fijne aandrijflijnen is de Franse hatchback een kwieke auto om te rijden. Het weekblad merkt op dat de besturing direct is, waardoor je secuur bochten in duikt. De besturing wordt op lange snelwegritten vervolgens nooit nerveus of vermoeiend. TopGear concludeert dat de 208 erg goed rijdt waarbij de nadruk op comfort ligt. De auto stuurt licht en daardoor wat afstandelijk. ANWB vindt de besturing ook licht, maar met gevoel. Volgens Autovisie is de Peugeot goed in balans en geeft hij best wat stuurplezier op een bochtige weg.
Snelle feiten
Nieuwprijs vanaf
€ 20.050
Vermogen kW van/tot
55 kW/115 kW
Populairste aandrijving
Benzine
Euro NCAP beoordeling
Gebruikskosten Peugeot 208 (2019+)
ANWB nam de 100 pk sterke 1,2-liter PureTech mee voor een testrit en kwam tot een testverbruik van 1 op 14,2. Het denkt dat je bij een wat rustiger rijstijl echter uitkomt op een verbruik van circa 1 op 18. Voor deze klasse is dat een normale waarde, weet ANWB. AutoWeek reed de Peugeot 208 met dezelfde motorisering en noteerde een benzineverbruik van 1 op 16,3. Zoals ANWB schrijft, moet de distributieriem vaker worden gecontroleerd dan één keer per 175.000 km of 10 jaar, zoals aanvankelijk bedoeld. Is slijtage aantoonbaar, dan is een kostbare vervanging noodzakelijk.
Prijs Peugeot 208 (2019+)
AutoWeek vergelijkt de Peugeot 208 met onder meer de Opel Corsa, SEAT Ibiza en Citroën C3 in een van haar multitests. Volgens AutoWeek is anno 2023 een Peugeot 208 uit 2021 met een lage kilometerstand duurder dan het genoemde trio concurrenten. Een redelijk vergelijkbare SEAT Ibiza uit hetzelfde bouwjaar kost namelijk best wat minder. De Opel Corsa is op zijn beurt weer wat goedkoper dan de SEAT Ibiza, aldus AutoWeek. Het goedkoopst van het kwartet is de Citroën C3. ANWB noemt de Peugeot 208 zeer gewild als occasion. Dat verklaart de relatief hoge prijzen voor een nette occasion.



