De BMW X1 is de kleinste telg in de X-serie van de Beierse fabrikant. Het design roept niet meteen SUV, sedan of crossover. Het is dan ook de vraag tot welk segment je deze X1 moet rekenen. Wat we wel weten is dat we te maken hebben met een echte BMW, met volwassen rijeigenschappen die naar sportief neigen en een interieur dat veel goedkeuring krijgt. Is iedereen enthousiast over de BMW X1? Om dat te achterhalen pakken we de reviews van AutoWeek, Auto Review, TopGear en ANWB bij elkaar en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de BWM X1 gemiddeld een 4.2/5
“Achterin uitgesproken krap”
“In alle rust snel rijden”
“Rijdt uitstekend”
“Maakt rijden geweldig”
Hij oogt jong, een tikkeltje speels en tegelijk stoer en avontuurlijk
Volgens ANWB zijn er kleine ongemakken bekend zoals elektronica-problemen, een slecht lopende motor of een X1 die in de P-stand blijft hangen. Allemaal eenvoudig oplosbaar, aldus ANWB. AutoWeek adviseert bij de aankoop van een gebruikte BMW X1 te letten op rammelende bijgeluiden. Dat kan duiden op een opgerekte distributieketting. De motor kan daardoor kapot gaan, en dat is een duur probleem. Ook preventief vervangen is prijzig. Bonken tijdens het rijden kan wijzen op problemen in de voorwielophanging. Bij modellen met xDrive is het van belang dat de omloop van de banden gelijk is, ongelijkheden kunnen leiden tot een kostbaar defect.
Auto Review vindt dat de BMW X1 lekker zwaar en direct stuurt. Volgens het blad kun je elke bocht aansnijden zoals jij dat wilt. AutoWeek zegt hierover dat de X1 opvallend goed op de weg te plaatsen is. TopGear noemt de besturing fantastisch en vindt, net als ANWB, dat de X1 nauwelijks overhelt. De focus van het onderstel ligt, aldus TopGear, dan ook op sportiviteit. Daardoor is de kleinste uit de X-serie dan ook stevig geveerd en gedempt. Volgens de reviewer van ANWB mag de automaat wel wat alerter reageren, maar doet deze zijn werk naar behoren.
De zit in de BMW X1 is volgens AutoWeek hoger dan verwacht. De stoelen zitten wat het weekblad betreft fantastisch met veel zijdelingse steun. TopGear vindt de stoelen uitstekend en zijn vooral te spreken over de instelbaarheid. Als het aan TopGear ligt, moet iemand die hier geen goede zit kan vinden maar eens langs de dokter. Volgens ANWB ziet het dashboard er verzorgd uit met gebruik van mooie materialen. AutoWeek is over de materialen minder te spreken en vindt de gebruikte harde plastics niet passen binnen de prijsklasse. Auto Review noemt het interieur clean, zakelijk en zeer overzichtelijk.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Over gebruikskosten komen de journalisten niet veel te spreken. Volgens Auto Review is een verbruik van 1 op 14 haalbaar in de BMW X1. Volgens het blad is dat prima voor een auto van deze proporties. ANWB vindt het verbruik van de X1 keurig, maar noemt ’m zeker niet zuinig. Zonder specifiek over kosten te worden, geeft AutoWeek aan dat het wel noodzakelijk is de olie voor de versnellingsbak en de cardanas tijdig te vervangen om de levensduur te verlengen. Over afschrijving voor de BMW X1 wordt niets gezegd.
Ook wat prijs betreft is het een echte BMW, zo vat TopGear de prijs van de X1 samen. AutoWeek en Auto Review wijzen naar de vele opties waaruit gekozen kan worden en dat deze opties de prijs ook zullen opdrijven. Volgens AutoWeek zegt de prijs van het instapmodel dan ook niet zoveel. Het weekblad concludeert dat het een flinke bak geld is voor een auto van dit formaat, en dat er binnen het segment voor hetzelfde bedrag beter uitgeruste alternatieven zijn.