Jeep nam in 2006 een nieuwe afslag met de Jeep Compass, een compacte SUV die over nog best flinke maten beschikt. Het segment waaraan de Compass is toegevoegd is druk, en wordt steeds drukker. Met de geschiedenis van Jeep als een van de grondleggers van het concept SUV zou je denken dat ze de competitie flink achter zich laten. Maar is dat ook zo? Om dat te beoordelen pakken we de reviews van AutoWeek, Auto Review, ANWB en TopGear erbij en vergelijken deze in de categorieën betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Jeep Compass gemiddeld een 3.8/5
“Het is geen bochtenridder”
“Een Jeep is een Jeep”
"Voelt als een reisauto”
"Verfijning ontbreekt”
Wat het meest knaagt, is de verfijning die nog steeds op veel vlakken ontbreekt
Jeep heeft met de Compass een betrouwbare auto afgeleverd. Volgens ANWB zijn er weinig bekende euvels. Omdat de brandstoftank bestaat uit twee delen wil het weleens voorkomen dat de meter aangeeft dat er voldoende brandstof is, maar dat de motor niet start vanwege onvoldoende brandstof. Volgens ANWB is dit eenvoudig oplosbaar en ben je snel weer op weg. Eventueel kan een gemodificeerde brandstofleiding dit volledig verhelpen.
De Jeep Compass is een goede reisauto, aldus Auto Review. Met veel bergruimte en bekerhouders is het comfortabel rijden. Wel klaagt het over afrolgeluiden die doorklinken. Volgens AutoWeek rijdt de Compass comfortabel, strijkt hij hobbels en oneffenheden goed glad en dragen de goed zittende stoelen bij aan een relaxte rit. AutoReview en AutoWeek vinden wel dat de stoelen zijdelingse steun missen en dat de auto overhelt. ANWB vindt het veerkarakter redelijk comfortabel. TopGear noemt het onderstel lawaaiig: op slecht wegdek is het of vier boze omaatjes met bezemstelen tegen hun plafond staan te tikken of het daarboven rustiger kan.
ANWB noemt de Compass best groot voor een compacte SUV. Er is voor- en achterin dan ook meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen. AutoWeek noemt de binnenruimte prima voor elkaar. Over het interieur is het verder matig te spreken. De uitvoering uit 2006 heeft veel harde plastics die niet hoogwaardig ogen, aldus AutoWeek. TopGear noemt de kwaliteit van dit interieur om te huilen. Volgens Auto Review is dat in 2011 verbeterd, maar bestaat het nog steeds uit harde plastics. Ook ANWB constateert dit. De bond noemt het rechttoe rechtaan, maar functioneel.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Op gebruikskosten zoals onderhoud en afschrijving wordt niet ingegaan in de reviews. Alleen over het verbruik doen ANWB, TopGear en Auto Review enkele uitspraken. Zo verwacht Auto Review een verbruik in de praktijk van 1 op 8,5. Dat komt mede door de hoge toeren die de CVT maakt, aldus het magazine. ANWB schat in dat, met het juiste rijgedrag, een verbruik van 1 op 10 haalbaar is. Dat vindt de bond niet tegenvallen. Zonder verder in detail te treden stemt het verbruik volgens TopGear tevreden.
Auto Review vergelijkt de kosten voor de Compass met andere binnen het segment en vindt de prijs van de Jeep aan de hoge kant. TopGear laat de concurrenten buiten beschouwing, maar vindt de hoge prijs niet in verhouding tot de kwaliteit van de auto. Volgens AutoWeek is de prijs van het instapmodel slechts een lokkertje omdat deze geen airco heeft. En die uitvoering wil je niet, volgens het weekblad.