De Mitsubishi Outlander van de tweede generatie (CW0W) lijkt in uiterlijk opzicht nauwelijks nog op zijn voorganger. De looks zijn stoerder en moderner, terwijl Mitsubishi de techniek ook onder handen heeft genomen. Vierwielaandrijving is vaak aan boord, maar de Outlander laat zich vooral kenmerken als ruime softroader met tot zeven zitplaatsen. Al is dat wegklapbare derde bankje alleen voor kinderen bestemd. De vraag is: hoe beoordeelt de Nederlandse autopers de Outlander? Op basis van de reviews van ANWB, AutoReview, AutoWeek en TopGear geven we je het antwoord. We richten ons daarbij vooral op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
15 juli 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mitsubishi Outlander gemiddeld een 4.2/5
“Hobbels in weg voel je”
“SUV voor grote gezinnen”
“Directe besturing”
“Enorme hoeveelheid grip”
De besturing en het schakelen zijn zoals het hoort: licht, precies en gevoelig
De tweede generatie Outlander is een zeer degelijke en betrouwbare auto, aldus de Wegenwacht. Toch weet ANWB dat de pechhulpservice in de praktijk twee euvels tegenkomt. De eerste is een oprekkende distributieketting bij de benzinemotoren. De motor verliest aan werking en kan er zelfs helemaal mee stoppen. Het vervangen van de distributieketting is kostbaar. De Mitsubishi Outlander krijgt ook soms te maken met een vastzittende remtang op een van de achterwielen. Het wiel rolt dan niet meer lekker en kan gaan roken. De remtang loskrijgen is niet zo’n grote uitdaging, maar na oververhitting is wel een nieuw setje remblokken nodig.
TopGear prijst het goede stuur- en weggedrag van de Outlander. De Japanner biedt veel grip, zeker vierwielaangedreven, en kent een neutraal bochtengedrag. De CVT werkt wat onrustig, weet TopGear. AutoWeek merkt op dat de Outlander je nooit het gevoel geeft met een forse SUV onderweg te zijn. Overhellen in bochten is er niet bij. Kleinere hobbels en kuilen worden door de achteras soms wel sterk doorgegeven. AutoReview heeft over de rijeigenschappen van de Mitsubishi niets dan lof. De besturing is voldoende direct en bochten kunnen op hoge snelheid worden genomen, zegt het automagazine. ANWB noemt het rijcomfort heel aangenaam.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Hou voor benzineversies, vrijwel ongeacht de motor, rekening met een gemiddeld verbruik van 1 op 8, zegt ANWB. Ook AutoWeek vindt het gemiddelde brandstofverbruik fors. Tijdens een testrit met de Outlander 2.4 met vierwielaandrijving komt het weekblad tot een verbruik van 1 op 8,9. AutoWeek reed de Mitsubishi Outlander 2.4 echter ook met voorwielaandrijving en scoort daarmee een benzineverbruik van 1 op 9,8. Gezien de hoge betrouwbaarheid van de Outlander lijken de hoogste gebruikskosten op het vlak van brandstof te liggen. Kans op een grote onverwachte reparatie lijkt bij goed onderhoud klein.
AutoWeek zet in haar rijtests de Mitsubishi Outlander van de tweede generatie tegenover onder meer de Kia Sorento, Subaru Forester en Honda CR-V. Die drie alternatieven zijn in prijs ongeveer gelijk aan elkaar en daarmee is het trio ietsje goedkoper dan een vergelijkbare Mitsubishi Outlander. AutoWeek gaat anno 2023 uit van modellen met bouwjaar 2012, waarbij de Kia Sorento één jaartje ouder is. De Outlander, Sorento, Forester en CR-V hebben nagenoeg dezelfde kilometerstand en een motor met een redelijk vergelijkbaar vermogen.