Vergelijk Mazda MX-30 DR (2020+) reviews

Vergelijk Mazda MX-30 DR (2020+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

Met de MX-30 bracht Mazda in 2020 haar eerste volledig elektrische auto op de markt. Bijzonder zijn de ‘suicide doors’: de achterportieren gaan in tegengestelde richting open. Omdat de Mazda MX-30 met zijn actieradius van hooguit 200 kilometer geen kilometervreter is, introduceerde het merk ook de MX-30 R-EV. Dat is een EV met minder actieradius, maar mét range-extender. Na 85 kilometer rijd je verder met hulp van de benzine-wankelmotor. Op basis van de reviews van ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear geven we je een idee hoe de MX-30 scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4,5

AutoWeek gebruikers geven de Mazda MX-30 DR (2020+)gemiddeld een 4.5/5

AutoWeek logo

“Niet voor lange ritten”


ANWB logo

“Onderscheidend model”


TopGear logo

“Geen gezapige crossover”


Autovisie logo

“Fijne besturing“

Plus- en minpunten

Zeer goede rijeigenschappen
Heel betrouwbaar
Innovatieve versie met range-extender
Achterportieren bieden een krappe instap
Beperkte actieradius
Slecht zicht rondom
Het onderstel is luchtig, de besturing levendig
TopGear

Betrouwbaarheid Mazda MX-30 (2020+)

ANWB zegt dat moderne Mazda’s een toonbeeld van betrouwbaarheid zijn. Ook voor de Mazda MX-30 geldt dat. De Wegenwacht komt geen euvels meermaals tegen. De grootste Mazda-kwaal is hooguit het feit dat de dode-hoek-waarschuwing van slag kan raken als een aanhanger of caravan achter de auto hangt. Bij de Mazda MX-30 is daar echter geen sprake van, omdat de crossover geen aanhanger mag trekken. Autovisie, AutoWeek en TopGear doen geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de Mazda MX-30.

Rijeigenschappen Mazda MX-30 (2020+)

TopGear noemt de Mazda MX-30 geenszins een gezapig crossovertje. De auto voelt lichtvoetig aan aldus het automagazine, en laat zich gevoelig door bochten glijden. Op snelheid is de auto wel wat lawaaiig. Autovisie waardeert de prettige besturing en vindt de MX-30 redelijk dynamisch. De auto stuurt vlot en strak en heeft een fijne wegligging. AutoWeek merkt op dat het sturen licht en precies gaat. De vering en demping zijn wel aan de stevige kant, al wordt dat nooit hinderlijk. ANWB vindt dat verkeersdrempels nog wel even nadreunen. Toch vindt het de Mazda comfortabel rijden.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 32.100

Vermogen kW van/tot

107 kW / 125 kW

Populairste aandrijving

Elektrisch

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Mazda MX-30 (2020+)

ANWB reed met de versie met range-extender (de R-EV) en realiseerde een praktijkverbruik van 1 op 20,8. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg tijdens hun testrit 16,9 kWh per 100 kilometer. Met de volledig elektrische variant ging de wielrijdersbond ook op pad, waarmee ANWB een stroomverbruik van 16 kWh/100 km noteerde. AutoWeek nam ook de elektrische versie mee voor een rijtest en kwam tot een score van 16,9 kWh per 100 kilometer. Dat komt overeen met een praktijkactieradius van 170 kilometer. De kans op onverwachte kosten voor reparaties is klein, gezien de grote betrouwbaarheid van de Mazda MX-30.

Prijs Mazda MX-30 (2020+)

AutoWeek ziet onder meer de DS3 Crossback E-Tense en de Lexus UX 300e als alternatieven voor de Mazda MX-30, terwijl Autovisie de Hyundai Kona Electric als tegenstrever aanmerkt. Volgens AutoWeek kost een Mazda MX-30 met bouwjaar 2021 anno 2023 ongeveer net zo veel als de Hyundai Kona Electric met 39 kWh-batterijpakket. Daarbij gaat het uit van een nette kilometerstand. Een DS3 Crossback E-Tense uit 2021 met laag kilometrage is een stukje duurder dan het duo. Duidelijk het duurst van het kwartet is de Lexus UX 300e.