Waar compacte hatchbacks steevast kiezen voor driecilinder turbomotoren, gooit de Mazda 2 het traditiegetrouw over een andere boeg. Zo laat ook de Mazda 2 van de derde generatie (de ‘DJ/DL’) de turbo thuis en heeft de auto een relatief grote viercilinder 1,5-liter motor in het vooronder. Het maakt de Mazda heerlijk stil en soepel. Of de Mazda 2 ook een aankoop waard is, is echter een andere vraag. Op basis van reviews van ANWB, AutoWeek, TopGear en Auto Review vertellen we je graag hoe de Mazda 2 scoort op het vlak van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
23 mei 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mazda 2 gemiddeld een 4.3/5
“Blinkt uit in rijden”
“Krap achterin”
“Stil en comfortabel”
“Fijne zesbak”
Technisch zeer goed doordachte auto, met heel goede rijeigenschappen
Volgens ANWB is de Mazda 2 zo betrouwbaar als je van een Japans kwaliteitsproduct mag verwachten. De auto laat je nooit in de steek, klinkt het. Op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht weet het dat er slechts 1 euvel bekend is: bij de Mazda 2 met 1.5-litermotor kan er iets misgaan met de aansturing van de dynamo, waardoor die niet meer laadt. Een belangrijke reden waarom de hatchback zo betrouwbaar is, is omdat het een technisch zeer goed doordachte auto is, aldus ANWB. TopGear, Auto Review en AutoWeek doen geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de Mazda.
Met de directe besturing van de Mazda 2 kun je de auto lichtvoetig en kwiek laten dansen, weet TopGear. Het automagazine typeert het weggedrag bovendien als mooi neutraal, terwijl de Mazda prettig schakelt. AutoWeek zegt dat de Mazda 2 uitblinkt in het rijden. Volgens AutoWeek is de Mazda 2 comfortabel geveerd, maar van een zacht onderstel is geen sprake. Auto Review prijst de fijne handgeschakelde zesbak. ANWB vindt dat de Japanner heel direct stuurt, maar wel wat gevoel mist. De auto gedraagt zich zeer voorspelbaar, aldus de wielrijdersbond, en is erg koersvast. In bochten helt hij een tandje over.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Met de 90 pk sterke Mazda 2 met mild-hybride aandrijving haalde ANWB praktijkverbruik van 1 op 21,7. ANWB vindt dat een keurige waarde. Het reed ook met de 75 pk versie en met die krachtbron noteerde het een benzineverbruik van 1 op 16,7. AutoWeek onderwierp de Mazda 2 1.5 SkyActiv-G met 90 pk aan een testrit en zag die versie 1 liter benzine over een afstand van 22,2 kilometer verbruiken. In een andere rijtest kwam het met dezelfde mild-hybride tot een verbruik van 1 op 17,8. Netjes noemt AutoWeek dat.
AutoWeek zet de Mazda 2 in haar rijtests onder meer tegenover de Seat Ibiza, Suzuki Swift en Kia Rio. Van het viertal is de Kia Rio nipt het duurst, aldus AutoWeek anno 2023. Daarbij gaat het uit van vergelijkbare modellen uit 2021 met behoorlijk lage kilometerstanden. De Mazda 2 volgt de Kia op de voet, waarbij de Seat Ibiza een fractie goedkoper is. Bij de Suzuki Swift blijken de prijsmarges wat groter. Een Swift uit 2021 die zich laat vergelijken met de Mazda 2, toont zich in een aantal gevallen zowel goedkoper als net wat duurder.