Vergelijk Mazda 2 DJ/DL (2015+) reviews

Vergelijk Mazda 2 DJ/DL (2015+) reviews van AutoWeek, ANWB, Auto Review en TopGear

Waar compacte hatchbacks steevast kiezen voor driecilinder turbomotoren, gooit de Mazda 2 het traditiegetrouw over een andere boeg. Zo laat ook de Mazda 2 van de derde generatie (de ‘DJ/DL’) de turbo thuis en heeft de auto een relatief grote viercilinder 1,5-liter motor in het vooronder. Het maakt de Mazda heerlijk stil en soepel. Of de Mazda 2 ook een aankoop waard is, is echter een andere vraag. Op basis van reviews van ANWB, AutoWeek, TopGear en Auto Review vertellen we je graag hoe de Mazda 2 scoort op het vlak van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

23 mei 2024

4 minuten leestijd
4,3

AutoWeek gebruikers geven de Mazda 2 gemiddeld een 4.3/5

AutoWeek logo

“Blinkt uit in rijden”


ANWB logo

“Krap achterin”


TopGear logo

“Stil en comfortabel”


Auto Review logo

“Fijne zesbak”

Plus- en minpunten

Prettige rijeigenschappen
Zeer betrouwbaar
Trefzekere zesbak
Lange bestuurders raken met knie middenconsole
Lange verhoudingen versnellingsbak
Krap achterin
Technisch zeer goed doordachte auto, met heel goede rijeigenschappen
ANWB

Betrouwbaarheid Mazda 2 (2015+)

Volgens ANWB is de Mazda 2 zo betrouwbaar als je van een Japans kwaliteitsproduct mag verwachten. De auto laat je nooit in de steek, klinkt het. Op basis van de praktijkervaringen van de Wegenwacht weet het dat er slechts 1 euvel bekend is: bij de Mazda 2 met 1.5-litermotor kan er iets misgaan met de aansturing van de dynamo, waardoor die niet meer laadt. Een belangrijke reden waarom de hatchback zo betrouwbaar is, is omdat het een technisch zeer goed doordachte auto is, aldus ANWB. TopGear, Auto Review en AutoWeek doen geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de Mazda.

Rijeigenschappen Mazda 2 (2015+)

Met de directe besturing van de Mazda 2 kun je de auto lichtvoetig en kwiek laten dansen, weet TopGear. Het automagazine typeert het weggedrag bovendien als mooi neutraal, terwijl de Mazda prettig schakelt. AutoWeek zegt dat de Mazda 2 uitblinkt in het rijden. Volgens AutoWeek is de Mazda 2 comfortabel geveerd, maar van een zacht onderstel is geen sprake. Auto Review prijst de fijne handgeschakelde zesbak. ANWB vindt dat de Japanner heel direct stuurt, maar wel wat gevoel mist. De auto gedraagt zich zeer voorspelbaar, aldus de wielrijdersbond, en is erg koersvast. In bochten helt hij een tandje over.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€15.100

Vermogen kW van/tot

55 kW/85 kW

Populairste aandrijving

Benzinebb

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Mazda 2 (2015+)

Met de 90 pk sterke Mazda 2 met mild-hybride aandrijving haalde ANWB praktijkverbruik van 1 op 21,7. ANWB vindt dat een keurige waarde. Het reed ook met de 75 pk versie en met die krachtbron noteerde het een benzineverbruik van 1 op 16,7. AutoWeek onderwierp de Mazda 2 1.5 SkyActiv-G met 90 pk aan een testrit en zag die versie 1 liter benzine over een afstand van 22,2 kilometer verbruiken. In een andere rijtest kwam het met dezelfde mild-hybride tot een verbruik van 1 op 17,8. Netjes noemt AutoWeek dat.

Prijs Peugeot Mazda 2 (2015+)

AutoWeek zet de Mazda 2 in haar rijtests onder meer tegenover de Seat Ibiza, Suzuki Swift en Kia Rio. Van het viertal is de Kia Rio nipt het duurst, aldus AutoWeek anno 2023. Daarbij gaat het uit van vergelijkbare modellen uit 2021 met behoorlijk lage kilometerstanden. De Mazda 2 volgt de Kia op de voet, waarbij de Seat Ibiza een fractie goedkoper is. Bij de Suzuki Swift blijken de prijsmarges wat groter. Een Swift uit 2021 die zich laat vergelijken met de Mazda 2, toont zich in een aantal gevallen zowel goedkoper als net wat duurder.

Begin je zoektocht naar een Mazda 2 DJ/DL op Gaspedaal.nl<h2>

Vind Mazda 2 DJ/DL