Volkswagen verleidde elektrische rijders een tijdje met de e-Golf. Die was echter nooit vanaf de tekentafel ontwikkeld als EV, dus kwam de Volkswagen ID.3. Die ID.3 liet meteen zien welk voordeel zo’n volbloed elektrische auto heeft: qua binnenruimte verpulvert de nieuwkomer de iconische Golf. Aan een flinke actieradius hebben ID.3-eigenaren evenmin een tekort. De vraag is hoe goed de Volkswagen ID.3 als ‘Golf van de toekomst’ is. Op basis van de reviews van de Volkswagen ID.3 door ANWB, Autovisie, AutoWeek en TopGear geven we je een idee over zijn betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Volkswagen ID.3 gemiddeld een 4.3/5
“Hard plastic in interieur”
“Opvallend stil”
“Stuurt oprecht vlot”
“Balletwaardige draaicirkel”
Je krijgt een hoop batterij voor je geld
ANWB vroeg bij de Wegenwacht na met welke problemen de Volkswagen ID.3 te maken kan krijgen. Volgens de pechhulpservice speelden vooral softwareproblemen de vroegste versies van de ID.3 parten. Via software-updates zijn die ‘kinderziektes’ veelal verdwenen, weet de Wegenwacht. De softwareproblemen kunnen ertoe leiden dat de portieren niet openen of sluiten, dat het opladen niet start of dat de verlichting niet uit gaat. AutoWeek reed liefst 8 maanden in een Volkswagen ID.3 tijdens een duurtest. Ook het weekblad kreeg te maken met foutmeldingen in het scherm, maar die verdwenen vaak weer als de auto opnieuw gestart werd.
TopGear vindt dat de ID.3 stevig op de weg ligt, in een zucht versnelt en in staat is regeneratie en fysieke remwerking naadloos te combineren. Autovisie merkt op dat de Volkswagen vlot stuurt en stevig geveerd is. Drempels kun je met hoge snelheden pakken zonder problemen, klinkt het. De Duitser voelt snel en kwiek aan, zegt AutoWeek. Zijn kleine draaicirkel maakt hem tot een fijne stadsauto. De besturing is vrij licht, maar direct genoeg. Het onderstel is ondanks de stevigheid erg verfijnd voegt AutoWeek toe. ANWB noemt het rijcomfort heel acceptabel en typeert de ID.3 als opvallend stil.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de Volkswagen ID.3 met aan boord een 58 kWh-accupakket. Bij een retourrit tussen Den Haag en luchthaven Lelystad kwam het tot een gemiddeld verbruik van 17,3 kWh/100 km. Het combineerde snelweg met binnenwegen. AutoWeek trok een lange tijd op met de Volkswagen ID.3. Over de laatste 10.000 kilometer, met warmer weer, tekende het een gemiddeld stroomverbruik van 15,9 kWh/100 km aan. Dat is gewoon heel netjes, aldus AutoWeek. TopGear nam de Volkswagen ID.3 1st Edition Plus mee voor een steenkoude testrit en noteerde 22,2 kWh/100 km.
Autoweek vergelijkt in haar rijtests de Volkswagen ID.3 (58 kWh) onder meer met de Kia e-Niro (64 kWh), Nissan LEAF+ (62 kWh) en Renault Megane E-Tech Electric EV60 (60 kWh). In 2023 kost volgens AutoWeek een Volkswagen ID.3 met bouwjaar 2022 meer dan een stuk meer dan een Nissan LEAF+ uit hetzelfde bouwjaar met vergelijkbare kilometerstand. De Kia e-Niro is ongeveer net zo duur als de Volkswagen ID.3, terwijl de Renault Megane E-Tech Electric iets prijziger uitvalt.