Vergelijk Mazda 2 DE/DH (2007-2015) reviews

Vergelijk Mazda 2 DE/DH (2007-2015) reviews van AutoWeek, ANWB en Auto Review

De allereerste Mazda 2 was een vierkant model, dat zich veilig onder de compacte MPV’s schaarde. Zijn opvolger, de Mazda 2 van de tweede generatie (bij Mazda bekend als generatie ‘DE/DH’), brak duidelijk met die filosofie. De Mazda 2 werd een hatchback die bovendien 100 kilo aan gewicht verloor. Ofwel: de Mazda 2 werd een stuk hipper. Maar werd de Japanner ook beter? Op basis van reviews van ANWB, AutoWeek en AutoReview geven we je het antwoord. Zij beoordeelden de Mazda 2 op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jens Holierhoek

23 mei 2024

4 minuten leestijd
4,3

AutoWeek gebruikers geven de Mazda 2 gemiddeld een 4.3/5

AutoWeek logo

“Voelt stabiel aan”


ANWB logo

“Weinig ruimte achterbank”


Auto Review logo

“Stuurt lekker scherp”

Plus- en minpunten

Fijn rijdende auto
Betrouwbaar
Veel ruimte voorin
1.5 niet heel zuinig
Versnellingsbak niet zo trefzeker
Versie van voor de facelift heeft hard onderstel
In deze auto ben je echt met autorijden bezig. De besturing is communicatief
AutoWeek

Betrouwbaarheid Mazda 2 (2007-2015)

ANWB weet op basis van de praktijkervaring van de Wegenwacht dat er bij de Mazda 2 van de tweede generatie geen vaker voorkomende euvels zich voordoen. ANWB noemt de Mazda 2 dan ook een kwalitatief uitstekende auto, die je niet snel in de steek zal laten. De Wegenwacht weet wel dat de achterbanden van de compacte hatchback kunnen gaan ‘cuppen’. Om die ongelijkmatige slijtage tegen te gaan is het slim om de voor- en achterbanden regelmatig om te wisselen. AutoWeek en AutoReview doen geen uitspraken over de betrouwbaarheid van de Mazda 2.

Rijeigenschappen Mazda 2 (2007-2015)

De Mazda 2 is een heel gemakkelijk rijdende auto, weet ANWB. De handmatige versnellingsbak met vijf verzetten schakelt bijzonder nauwkeurig. De wielrijdersbond merkt op dat de afstemming van het onderstel nogal stevig is. Vooral de achterzijde is hard gedempt. AutoWeek zegt dat na de facelift het onderstel een stuk comfortabeler is gemaakt. Volgens het weekblad ben je in de Mazda 2 echt met autorijden bezig. De besturing is heel communicatief. De handbak is echter niet heel trefzeker. Dat de hatchback lekker scherp stuurt, weet ook AutoReview. De Mazda 2 houdt van snelle bochten en biedt voldoende comfort op slechte wegen.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€10.990

Vermogen kW van/tot

55 kW/75 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Mazda 2 (2007-2015)

Volgens ANWB is de Mazda 2 relatief duur in onderhoud, vooral vanwege de hoge onderdeelprijzen. Ook weet het dat bij de bi-fuel-uitvoering de klepspeling verloopt. Het corrigeren van de vulplaatjes is dan best kostbaar. Soms is echter een totale en zeer prijzige koprevisie nodig. ANWB reed met de Mazda 2 1.3 en kwam tot een testverbruik van ongeveer 1 op 14. AutoWeek voelde die uitvoering eveneens aan de tand en noteerde 1 op 14,7. AutoWeek zag dat de 1.5 meer brandstof lust: 1 op 11,4. De bi-fuel doet trouwens 1 op 12,7, aldus het automagazine.

Prijs Mazda 2 (2007-2015)

ANWB noemt de Volkswagen Polo, Toyota Yaris en Opel Corsa als voorname alternatieven van de Mazda 2. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Mazda 2 uit bouwjaar 2014 iets meer dan een even oude Opel Corsa die eveneens al behoorlijk wat kilometers op de teller heeft staan. Een vergelijkbare Toyota Yaris, ook weer uit 2014, is duurder dan de Mazda 2. De Volkswagen Polo is duidelijk het duurst van het viertal, waarbij de specificaties behoorlijk overeenkomen. ANWB zegt dat de Mazda 2 als occasion minder populair is dan de Volkswagen Polo, Toyota Yaris en Opel Corsa.