De Mazda 2 kun je vinden als mild-hybride, maar wie op zoek is naar een écht zuinige variant, komt bij de Mazda 2 Hybrid (de ‘XP210’) uit. Die full hybrid – en broer van de Toyota Yaris Hybrid – heeft én een 93 pk sterke 1,5-liter benzinemotor én een elektromotor. Zonder stekker rijd je kleine stukken volledig elektrisch. Nu staat de ‘normale’ Mazda 2 bekend als prettig rijdende auto, maar geldt dat ook voor de Hybrid? Op basis van reviews van ANWB en AutoWeek kijken we hoe de Mazda 2 scoort op het vlak van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
23 mei 2024
AutoWeek gebruikers geven de Mazda 2 gemiddeld een 4.3/5
“Spaarzaam verbruik”
“Weinig bagageruimte”
De samenwerking tussen elektromotor en benzinemotor verloopt soepel
ANWB doet in haar occasiontests uitspraken over de betrouwbaarheid van een model, op basis van de ervaringen die de Wegenwacht met die auto heeft. Echter testte het vooralsnog niet de Mazda 2 Hybrid. Over de ‘normale’ Mazda 2 is het overduidelijk. Die auto is zeer betrouwbaar. De Mazda 2 laat je nooit in de steek, zo weet het. Het enige euvel dat bekend is, is dat bij de 1,5-liter motor iets kan misgaan met de aansturing van de dynamo. Die laadt vervolgens niet meer. Al met al is de Mazda 2 een technisch zeer goed doordachte auto, volgens ANWB.
De Mazda 2 Hybrid rijdt anders dan je van een Mazda zou verwachten, meldt AutoWeek. Waar de besturing van de ‘normale’ 2 veel feedback geeft, zit de Mazda 2 Hybrid daar een niveau onder. AutoWeek vindt desondanks dat de hybride bijzonder fijn rijdt, maar zonder de betrokkenheid die Mazda normaal gezien zo kenmerkt. Wie gehecht is aan die typische Mazda-dynamiek zal wel iets missen, klinkt het. ANWB weet dat het samenspel tussen beide motoren naadloos verloopt, waarbij de traploze transmissie soms flinke herrie kan maken als je het gaspedaal wat te diep intrapt.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB meldt dat volgens de Nederlandse importeur een verbruikscijfer op van 1 op 25 mogelijk moet zijn voor de Mazda 2 Hybrid. De wielrijdersbond komt daar met een praktijkscore van 1 op 21,1 redelijk bij in de buurt. AutoWeek doet het zelfs nog een stukje beter met een benzineverbruik van 1 op 22,2. Ofwel: met 4,5 liter brandstof leg je honderd kilometer af. Volgens AutoWeek is het mogelijk kleine stukjes in de stad volledig elektrisch te rijden, waarbij het adviseert de elektronica dat zelf te laten bepalen. Dan is de Mazda 2 Hybrid het zuinigst.
ANWB en AutoWeek vergelijken de Mazda 2 Hybrid met de auto waar hij van afgeleid is: de Toyota Yaris Hybrid. Volgens ANWB is anno 2023 een nieuwe Mazda 2 Hybrid iets duurder dan een Yaris Hybrid. AutoWeek meldde in 2022 dat de Mazda 2 Hybrid in Select-uitvoering in nieuwstaat juist een fractie goedkoper is dan een gloednieuwe Yaris Executive. Ten opzichte van een ander alternatief – de Renault Clio Hybrid – is de Mazda 2 Hybrid nagenoeg hetzelfde geprijsd. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Mazda 2 Hybrid uit 2022 met lage kilometerstand net zoveel als een vergelijkbare Renault Clio Hybrid.