Vergelijk Hyundai IONIQ 5 (2021+) reviews

Vergelijk Hyundai IONIQ 5 (2021+) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

De Hyundai IONIQ 5 weet veel los te maken. Alleen al over het ontwerp is iedereen zeer te spreken. De referenties naar het verleden van het merk in combinatie met knipogen naar de toekomst worden gewaardeerd. De IONIQ 5 markeert dan ook de nieuwe weg die het Koreaanse merk is ingeslagen. Een weg van elektrische modellen met bijbehorend, onderscheidend ontwerp. Maar design is niet het enige waarmee de IONIQ 5 scoort. In dit artikel pakken we de reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear samen om inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van de Hyundai IONIQ 5.

Jaap Holman

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4,6

AutoWeek gebruikers geven de Hyundai IONIQ gemiddeld een 4.6/5

AutoWeek logo

“Voelt niet enorm groot”


ANWB logo

“Grensverleggende EV”


Autovisie logo

“Veel ruimte, veel comfort”


TopGear logo

“Rijhulp overdrijft soms”

Plus- en minpunten

Zeer ruim en comfortabel interieur
Hoge laadsnelheden haalbaar
Zeer betrouwbare auto
Navigatie plant geen route met laadpunten
Eerste generatie heeft geen voorbereiding op snelladen
Niet de zuinigste EV vanwege de vormgeving
De IONIQ 5 maakt de hoge verwachtingen helemaal waar
Autovisie

Betrouwbaarheid Hyundai IONIQ 5 (2021+)

Hyundai staat bekend als een betrouwbaar merk, en daarop is de IONIQ 5 geen uitzondering. ANWB kent geen structurele problemen van deze EV. Daarbij wordt gewezen naar de garantie van 5 jaar die de betrouwbaarheid wat de bond betreft onderstreept. AutoWeek noemt een probleem dat de bijnaam ‘zombiemodus’ kreeg. Als je te snel de startknop indrukt en de rem niet hard genoeg intrapt en vervolgens meermalen snel aan de transmissiehendel draait, zou de IONIQ 5 in de zombiemodus schieten waarna hij niet meer in Drive kan worden gezet. Ze noemen hiervoor geen concrete oplossing.

Rijeigenschappen Hyundai IONIQ 5 (2021+)

Rijden in de IONIQ 5 laat zich het beste omschrijven als comfortabel. TopGear noemt het rijden moeiteloos. De vering en demping zijn volgens het magazine comfortabel en veranderen niet in de verschillende rijmodi. Volgens AutoWeek nodigt de IONIQ 5 uit om rustig te rijden en is de EV comfortabel afgesteld. De besturing is daardoor wel wat wolliger, maar niet storend. Autovisie vindt wel dat oneffenheden wat stoterig doorkomen, maar noem het veercomfort verder relaxed. De aanwezige rijhulpsystemen zijn hierbij een goede aanvulling. ANWB noemt het een stille en comfortabele reisauto die door zijn vermogen niet log aanvoelt.

IONIQ 5, ruim en modern interieur

Achterin heb je de leefruimte van een CEO, zo vat ANWB de ruimte achterin samen. Door het gebrek aan een middentunnel kun je, volgens ANWB, zelfs met drie volwassenen achterin zitten. AutoWeek noemt de vlakke vloer ook en zegt dat dit bijdraagt aan het ruimtelijke gevoel in de IONIQ 5. Voorin beschik je volgens Autovisie over goed zittende zetels die ook goed instelbaar zijn. Het blad is verder te spreken over het interieur dat bestaat uit mooie, zachte kunststoffen die een hoge kwaliteitsbeleving geven. TopGear noemt de afwerking van het lichte interieur zelfs voorbeeldig.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€45.505

Vermogen kW van/tot

125 kW / 225 kW

Populairste aandrijving

Elektrisch

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Hyundai IONIQ 5 (2021+)

Volgens AutoWeek is de IONIQ 5 geen heel zuinige EV. In de duurtest scoort de Hyundai een verbruik van 19,8 kWh per 100 kilometer. Autovisie vergelijkt het verbruik in de zomer en de winter. In de winter ligt dat rond 22,4 kWh en in de zomer rond 20,2 kWh per 100 kilometer. Dat komt neer op een actieradius van 324 kilometer in de winter en 359 kilometer in de zomer. Dat vindt het blad netjes voor de grote, zware IONIQ 5. In de praktijk rij je zo rond de 300 kilometer voordat je opnieuw moet laden.

Prijs Hyundai IONIQ 5 (2021+)

Er worden de nodige bedragen genoemd voor de IONIQ 5 zonder deze af te zetten tegen eventuele concurrenten. ANWB raadt wel aan te kijken naar het accupakket dat je nodig denkt te hebben omdat er verschil is in verbruik en dus kosten. Het kan dus voordeliger zijn om te kiezen voor het kleinere accupakket. ANWB haalt verder ook de gunstige garantievoorwaarden aan van Hyundai als verkoopargument.