Vergelijk Hyundai Kona OS (2017-2023) reviews

Vergelijk Hyundai Kona OS (2017-2023) reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear

In het drukke segment van de kleine SUV’s bevindt zich onder andere de Hyundai Kona. Dat kon ook niet anders, omdat Hyundai flink heeft bijgedragen aan de populariteit van de SUV. De Kona scoort vooral goed als elektrische auto. De flinke actieradius in combinatie met een scherpe prijs zorgt ervoor dat de Kona bij introductie in Nederland snel uitverkocht was. De vraag is of dit de enige reden is om een Kona te kopen. We leggen de reviews van AutoWeek, ANWB, Autovisie en TopGear naast elkaar en bekijken wat er is geschreven over de betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jaap Holman

15 juli 2024

4 minuten leestijd
4,5

AutoWeek gebruikers geven de Hyundai Kona gemiddeld een 4.5/5

AutoWeek logo

“Wil een serieuze auto zijn”


ANWB logo

“Geen prijskraker”


Autovisie logo

“Gewoon heel goed”


TopGear logo

“Rijdt opvallend volwassen”

Plus- en minpunten

Ruim en praktisch interieur
Groot bereik voor de Kona EV
Betrouwbare auto
Interieurmaterialen voelen hard aan
Achterin bescheiden bemeten in EV
EV veel last van bandengeluid
Het was al een bijzondere verschijning, zonder ‘mond’ smoelt hij net wat aparter.
TopGear

Betrouwbaarheid Hyundai Kona (2017-2023)

Volgens ANWB staat Hyundai qua betrouwbaarheid op het niveau van Japanse autofabrikanten. Het spreekt dan ook van “onverstoorbare betrouwbaarheid” als het om de Kona gaat en kent geen problemen die typisch zijn voor deze auto. ANWB merkt twee zaken op. Ten eerste moet je de koppeling indrukken om te kunnen starten. De daarvoor aangebrachte schakelaar wil weleens loskomen. Dan kun je niet starten, maar dit is eenvoudig op te lossen. Ten tweede komt de laadstekker van de Kona EV soms niet los, maar hiervoor is een goede noodprocedure om dit te verhelpen.

Rijeigenschappen Hyundai Kona (2017-2023)

Autovisie vindt de motor van de benzine-variant goed klinken; deze is volgens het blad ook sterk zat. De elektrische uitvoering (EV) van de Kona maakt, in tegenstelling tot de verwachting, veel geluid. Het blad schrijft doodmoe te worden van de afrolgeluiden. AutoWeek merkt het afrolgeluid ook op, maar vindt de EV verder een fijne auto die vlot reageert op het stroompedaal. TopGear vindt dat de Kona EV een tikkeltje aan de zware kant is zonder log te worden. Volgens het magazine rijdt de Kona EV comfortabel en voelt hij solide en stabiel aan.

Weinig klagen over interieur

Vanbinnen is ANWB te spreken over het dashboard dat er volgens de bond verzorgd uitziet. Ook de stoelen zijn goed, bieden voldoende steun en zijn prettig lang. Achterin is de ruimte “net aan voor iemand van 1 meter 90”. In de EV constateert ANWB dat de zwevende middenconsole een extra luxe uitstraling geeft. Tegelijk zijn de gebruikte materialen volgens de bond keihard en voelen bedieningsknoppen goedkoop aan. Autovisie en TopGear zijn prima te spreken over het interieur: Autovisie zegt dat het ergonomisch klopt, TopGear noemt de bediening simpel.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 21.747

Vermogen kW van/tot

88 kW / 150 kW

Populairste aandrijving

Elektrisch

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Hyundai Kona (2017-2023)

De Hyundai Kona is er als ‘gewone’ benzineauto, als EV en als hybride. ANWB haalt in de hybride Kona moeiteloos een verbruik van 1 op 20,8. Dat noemt het een mooi cijfer voor de geringe inspanning. In de Kona EV hangt het verbruik sterk samen met het weer. In de zomer overtrof ANWB de opgegeven actieradius en kwam op een verbruik van 12,5 kWh per 100 km, in de winter ging het omhoog naar 15 kWh per 100 km. ANWB haalde in de benzineauto een verbruik van 1 op 14,3. Over onderhoud en afschrijving is niets gezegd.

Prijs Hyundai Kona (2017-2023)

De prijs van de Hyundai Kona is volgens Autovisie aantrekkelijk. Het blad vindt dat je een mooie complete auto krijgt voor het geld, maar raadt aan niet te kiezen voor het instapmodel. Ook de Kona EV is volgens Autovisie voordelig. Dat zit vooral in de zeer gunstige actieradius van de Kona. Daar is AutoWeek het mee eens, dat noemt de prijs voor de EV schappelijk en vindt dat de auto ook standaard een goede veiligheidsuitrusting krijgt.