Vergelijk Dacia Sandero Stepway DJF/BJI (2021+) reviews

Vergelijk Dacia Sandero Stepway DJF/BJI (2021+) reviews van AutoWeek, ANWB, Auto Review en TopGear

De tijd dat de Dacia Sandero Stepway een prijsvechter was, lijkt voorbij. Hoewel de Dacia nog steeds een voordelige keuze is, heeft de kleine Roemeen een stap gemaakt op het gebied van uitrusting en uiterlijk. Ga je een stukje rijden, dan merk je wel dat er keuzes zijn gemaakt om de prijs laag te houden. Toch is de Sandero Stepway verrassend goed uitgerust. Worden de journalisten blij van de Sandero Stepway? We leggen de reviews van AutoWeek, Auto Review, ANWB en TopGear naast elkaar en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.

Jaap Holman

8 november 2024

4 minuten leestijd
4,3

AutoWeek gebruikers geven de Dacia Sandero gemiddeld een 4.3/5

AutoWeek logo

“No nonsense”


ANWB logo

“Blijft voordelige auto”


TopGear logo

“Riante ruimte”


Auto Review logo

“Geen spartaanse auto meer”

Plus- en minpunten

Ruime auto in segment
Gunstige aanschafprijs
Goede instap
Eenvoudig materiaalgebruik
Stoelen vlak en kort
Rumoerige auto
Hij oogt fraai, rijdt prima, biedt voldoende ruimte en een volwassen uitrusting
ANWB

Betrouwbaarheid Dacia Sandero Stepway (2021+)

Over de betrouwbaarheid van de Dacia Sandero Stepway wordt helaas niets vermeld in de reviews. Hoewel Dacia doorgaans gebruikmaakt van beproefde techniek, is bij de voorgaande generaties wel het een en ander aan euvels bekend. Dat zegt natuurlijk niet direct iets over deze generatie, maar het is aan te raden – net als bij elke andere auto – om bij een occasion de onderhoudsgeschiedenis te controleren en een proefrit te maken.

Rijeigenschappen Dacia Sandero Stepway (2021+)

Volgens TopGear is de Sandero Stepway geen sportieve auto, daarvoor vindt het de demping en vering te week. Ook is de besturing daarvoor te weinig communicatief, aldus het blad. Ook ANWB vindt de besturing gevoelloos en noemt de koets ‘knap beweeglijk’ door de soepele vering en demping. AutoWeek brengt wat nuance en zegt dat de een de Sandero Stepway deinerig noemt, de ander comfortabel. Enige wanklank op motorgebied is wat het weekblad betreft het geluid: de motor is goed te horen. Volgens Auto Review is dat op de snelweg anders, omdat de auto nu beschikt over zes versnellingen.

Harde plastics overheersen

Auto Review zegt dat de Dacia Sandero Stepway overzichtelijk is. Het is vooral te spreken over de grote ruiten waardoor je ook in de winter voldoende licht in de auto krijgt. ANWB gaat daarin mee, maar zegt tegelijk dat je over de schouder toch een flinke dode hoek hebt. ANWB is wél te spreken over het interieur; volgens de bond weet Dacia het gebruik van harde kunststoffen aardig te maskeren. De harde plastics vallen wel op bij AutoWeek. Ondanks dat is het blad te spreken over de functionaliteit met een helder instrumentarium en logisch gegroepeerde knoppen.

Snelle feiten

Nieuwprijs vanaf

€ 18.135

Vermogen kW van/tot

67 kW / 81 kW

Populairste aandrijving

Benzine

Euro NCAP beoordeling

Gebruikskosten Dacia Sandero Stepway (2021+)

Onderhoud en afschrijving worden in de reviews van de Dacia Sandero Stepway niet besproken. Ook verbruik komt nauwelijks aan bod. ANWB tekent een verbruik op van 1 op 16. Daarbij vermeldt het niet of dit goed of slecht is.

Prijs Dacia Sandero Stepway (2021+)

TopGear heeft gereden in een Sandero Stepway met alles erop en eraan en die is volgens het blad niet goedkoop. Het magazine vindt het instapmodel veel beter geprijsd. AutoWeek vindt dat je voor je geld een relatief ruime auto krijgt. Volgens het weekblad krijg je bij de concurrentie voor hetzelfde geld een klein boodschappenautootje. Tot slot raadt Auto Review aan te kiezen voor de Comfort-uitvoering vanwege de onmisbare extra’s.