In 2008 kwam de Dacia Sandero op de markt. De auto bleek een vertegenwoordiger van eenvoud en functionaliteit. De focus van de Sandero ligt op de basisbehoeften van autorijden: betrouwbaarheid en efficiëntie. Naast een scherpe prijs valt de Sandero in zijn segment op door zijn ruimte. Alle ingrediënten voor een succes dus. Is de Dacia Sandero dan ook hét succesnummer dat je op basis van die ingrediënten zou verwachten? In dit artikel duiken we in de reviews van AutoWeek, Autoblog, ANWB en TopGear en vergelijken deze op betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Dacia Sandero gemiddeld een 4.3/5
"Degelijk zonder fratsen”
“Doet wat ‘ie moet doen”
“Value for money”
“De Sandero rijdt prima”
Je hoeft met een goedkope auto niet in te leveren op rijplezier
Dacia heeft met de Sandero een betrouwbare auto op de markt gebracht, blijkt uit de reviews van ANWB en Autoblog. Ze zijn het erover eens dat hiervoor twee redenen zijn: er is gebruikgemaakt van beproefde techniek en de Sandero wordt over het algemeen weinig belast door de gebruiker omdat de auto doorgaans gebruikt wordt voor kleine afstanden. Enig punt wat door beide wordt aangehaald is de 1.6 benzinemotor waarvan de bobines af en toe stuk gaan. Een probleem dat snel opvalt, maar evenzo snel weer is opgelost.
Het weggedrag van de Dacia Sandero wordt door TopGear omschreven als vermakelijk, maar toch ook comfortabel en veilig. Verder schakelt hij oké en stuurt de auto aardig met gevoel en feedback, aldus TopGear. AutoWeek spreekt van een robuust en eenvoudig gevoel tijdens het rijden. ANWB ervaart tijdens het rijden dat het veercomfort matig is en zegt dat oneffenheden niet overtuigend worden verwerkt. Daarbij vinden ze ook dat er veel geluid van de banden te horen is in het interieur. Tenslotte vinden ANWB en AutoWeek de zit achter het stuur wat hoog. TopGear is minder neutraal en vindt de zitpositie belabberd.
ANWB omschrijft het interieur van de Sandero als rechttoe rechtaan, dat bovendien gemaakt is van plastic dat niet geheel kraakvrij is. Diezelfde materialen omschrijft AutoWeek als eenvoudig, goedkoop en robuust. Volgens AutoWeek is het interieur dan ook zonder fratsen en simpel. TopGear zegt dat de Sandero een volwassen, leuke vierpersoons auto is. ANWB gaat daarin mee en denkt dat de Sandero ruim genoeg is voor vier volwassenen. Volgens de bond is ook de 320 liter bagageruimte alleszins redelijk van grootte.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
Value for money, dat zegt Autoblog over de Dacia Sandero. Het blog noemt de Sandero verder nog een heel verstandige auto om aan te schaffen, omdat hij heel degelijk en betrouwbaar is en omdat onderhoud niet duur is. ANWB noemt een ander voordeel: de Dacia Sandero is, door de eenvoudige uitrusting, vaak licht. Daardoor is de auto gunstig in de kosten voor de belasting. Daarnaast schat ANWB in dat een verbruik van 1 op 14 à 15 haalbaar is. Volgens de wielrijdersbond is dat netjes.
TopGear windt er geen doekjes om: volgens het blad is het sterke punt van de Sandero dat je veel auto krijgt voor relatief weinig geld. Tegelijk vindt het de standaarduitrusting van het instapmodel wel karig. AutoWeek laat daarover doorschemeren dat de keuze voor een rijker uitgeruste Sandero verstandiger is. Daarmee behoud je een hogere inruilwaarde voor de kleine Dacia.