Toyota Mirai

Met een bereik van 650 kilometer laat de Toyota Mirai zien wat waterstofaandrijving kan bieden.

Toyota Mirai FCV executive

De Toyota Mirai
plus- en minpunten

  • Tweede generatie heeft grotere actieradius, circa 650 kilometer
  • Zeer stil op kruissnelheid
  • Achterwielaandrijving voor betere rijervaring
  • Beperkte bagageruimte; slechts 321 liter
  • Waterstofinfrastructuur nog beperkt beschikbaar
  • Excentriek exterieurdesign valt niet bij iedereen in de smaak

Of de elektrische auto van de toekomst op waterstof rijdt is nog ongewis, maar Toyota claimt met de Mirai alvast een voortrekkersrol. Het model is voorzien van een brandstofcel die getankte waterstof omzet naar elektriciteit en water. De stroom wordt gebruikt voor het rijden, het water is het restproduct. Dat Toyota gelooft in de Mirai blijkt uit het feit dat de waterstofauto al aan zijn tweede generatie toe is. De tweede in de rij ziet er gestroomlijnd uit en komt op een volle tank ook verder: ongeveer 650 kilometer. Toyota Mirai meet, op een haar na, vijf meter.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

9 september 2024

Actueel aanbod van de Toyota Mirai op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

26.529

Meest voorkomende bouwjaar

2019

Gemiddelde kilometerstand

55.278 km

Aangeboden auto’s

Vinden (49)
Toyota Mirai Interieur

Rijke standaarduitrusting

Prestaties en rijcomfort

  • Tweede generatie heeft rijbereik tot 650 kilometer
  • Veel rijcomfort: vering en demping maken het een prettige reisauto
  • Eerste generatie is voorwielaangedreven, tweede generatie achterwielaangedreven

Exterieur en carrosserievorm

  • Tweede generatie is dynamischer getekend
  • Mirai is bijna 5 meter lang
  • Zeer aerodynamische vormen

Interieur

  • Interieur eerste generatie lijkt op dat van de Prius
  • Tweede generatie is ruimer dan de eerste
  • Rijke standaarduitrusting

Betrouwbaarheid

  • Als echte Toyota zeer betrouwbaar
  • 10 jaar garantie, tot 200.000 kilometer
  • 12 jaar garantie tegen doorroesten van binnenuit
Afbeelding van logo

Toyota Mirai per generatie

2021+

De tweede generatie van de Toyota Mirai is natuurlijk een waterstofauto, maar hij verschilt op veel punten van zijn voorganger. Zo is de Mirai voortaan achterwielaangedreven, is het ontwerp dynamischer en de zitpositie lager en daarmee sportiever. Ook stijgt de actieradius op een volle tank van 500 naar circa 650 kilometer. Verder maakte Toyota de elektromotor 12 procent sterker. Je hebt 182 pk onder je stroompedaal zitten. De Mirai is op kruissnelheid bovendien nog weer stiller. Vooral op slecht wegdek merk je hoe soepel geveerd en gedempt de Mirai is. De bagageruimte nam toe tot 321 liter.

Kenmerken van deze Toyota Mirai

  • Achterwielaangedreven
  • Actieradius van 650 kilometer
  • Grotere bagageruimte dan zijn voorganger
  • Elektromotor is 12 procent sterker dan voorheen
  • Standaard rijk uitgerust
Afbeelding van 2021+

Interessante uitvoeringen
van de Toyota Mirai

Toyota Mirai Prestige

Waar je de eerste generatie van de Mirai alleen als Executive tegenkomt, is de tweede generatie ook leverbaar als Dynamic en Prestige. Verder kun je bouwjaren 2021 en 2022 als speciale Launch Edition vinden. Feit is dat de eerste en tweede generatie flink van elkaar verschillen. Zo oogt de tweede generatie wat dynamischer, is voorwielaandrijving vervangen door achterwielaandrijving en nam de actieradius veel toe. De tweede generatie biedt ook meer ruimte voor inzittenden en bagage. Zowel de eerste als tweede generatie Toyota Mirai zitten goed in hun uitrusting, waarbij de tweede Mirai modernere techniek aan boord heeft.

Veelgestelde vragen over de Toyota Mirai

Is de Toyota Mirai beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Toyota Mirai geleverd?

In welke carrosserievormen is de Toyota Mirai beschikbaar?

Toyota Mirai FCV executive

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com
  • toyota.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.