Toyota’s iconische sportwagen wist, dankzij een samenwerking met BMW, te herrijzen na bijna een kwart eeuw afwezigheid.
De Toyota Supra bestaat goed beschouwd al sinds 1978. Toen ging de compacte sportwagen nog door het leven als een apart model van de Toyota Celica. Tot aan de late jaren negentig is de Supra (mondjesmaat) in Europa te bewonderen, waarna het twee decennia stil blijft. Sinds 2019 is de Toyota GR Supra terug en wel voorzien van vier- en zescilindermotoren uit de stal van BMW. De achterwielaangedreven Supra is immers de broer van de BMW Z4. Waar de Toyota GR Supra er eerst is met een achttraps automaat, komt daar later een handgeschakelde zesbak bij.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De vijfde generatie van de Toyota Supra laat op zich wachten tot 2019, maar maakt meteen indruk met zijn 340 pk sterke drieliter zes-in-lijn met twin-scroll turbo en variabele kleptiming. Een 2.0-viercilinder benzinemotor met 258 pk volgt. Beide motoren zijn afkomstig van BMW, die haar Z4 gelijktijdig met de GR Supra ontwikkelt. In de basis is de Toyota Supra voorzien van een achttraps automaat, maar per 2022 komt daar een handmatige zesbak naast. De stabiliteitscontrole kent een aparte circuit-modus, waarna het speelkwartier kan beginnen. Een actief gestuurd differentieel is standaard, net als 19-inch lichtmetalen wielen.
Kenmerken van deze Toyota Supra
De vierde generatie Toyota Supra (de A80) verwijst in zijn design naar de iconische 2000GT. De Supra is korter, lager, breder én lichter dan zijn voorganger. Door het gebruik van lichtgewicht materialen slankt de Japanse sportauto liefst 100 kilo af. De 3,0-liter twin-turbo motor schopt het tot een aanzienlijke 326 pk aan vermogen, waarbij de turbo’s elk in een ander toerengebied opereren. Het bekende turbogat blijft zo achterwege. Een handmatige zesbak is standaard, maar de Supra vind je ook met een automatische vierbak. Een targadak is optioneel. De luchtinlaat in de motorkap kom je tegen in Europese versies.
Kenmerken van deze Toyota Supra
De eerste drie generaties van de Toyota Supra worden gebouwd tussen 1978 en 1993. In de eerste twee generaties is het model nog een variant op de Toyota Celica, maar vanaf 1986 staat de Supra op eigen benen. Het comfort verdwijnt meer naar de achtergrond en de sportiviteit wordt extra benadrukt. Zijn zes-in-lijn 3,0-liter benzinemotor levert een vermogen van 235 pk en is gekoppeld aan een vijfversnellingsbak of viertraps automaat. Met een sprint van 0-100 km/u in 6,3 seconden is de Supra Turbo buitengewoon rap. Er is in Nederland ook een 204 pk sterke Supra voorhanden.
Kenmerken van deze Toyota Supra
Interieur geïnspireerd op de lay-out van eenzits raceauto’s
Van A40 tot A90: de Toyota Supra komt er door de generaties in best wat smaken. Echt sportief wordt de Supra pas met de derde generatie, maar het comfort dat de eerdere Celica Supra biedt kan ook een goed aankoopargument zijn. Liefhebbers van een targadak kunnen met de vierde generatie hun hart ophalen. Een interessante uitvoering in de vijfde generatie is de Toyota GR Supra GT4 100th Edition Tribute met onder meer grote matzwarte wielen en tal van koolstofvezel accenten in het interieur. De limited edition is bovendien 30 kilo lichter dan de reguliere Toyota GR Supra.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024