Toyota Proace

Als Bestelauto van het Jaar 2022 blinkt de Toyota ProAce uit in functionaliteit, brandstofkosten en rijcomfort.

Toyota Proace Compact Electric

De Toyota Proace
plus- en minpunten

  • Lange garantietermijn tot 10 jaar
  • Diversiteit in wielbases en cabineopties
  • Geschikt als luxe personenbus
  • Kortste wielbasis beperkt laadruimte
  • Tweede generatie alleen sinds 2016
  • Niet elke uitvoering heeft dubbele schuifdeur

De Toyota Proace komt uit een grote familie, want de middelgrote bestelauto heeft tal van Europese familieleden. Reden om juist voor de Proace te kiezen is omdat Toyota vanwege de grote betrouwbaarheid een zeer lange garantietermijn durft af te geven. Op het batterijpakket van de Proace Electric zit 15 jaar of één miljoen kilometer aan zekerheid. Zoals dat hoort bij bedrijfswagens, is de Proace met tal van wielbases te vinden en bovendien als luxe personenbusje. De Proace blinkt verder uit in functionaliteit, brandstofkosten, comfort, rijeigenschappen en uitstraling, volgens het juryrapport waarmee hij tot bestelauto van het jaar werd gekroond.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

9 september 2024

Actueel aanbod van de Toyota ProAce op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

26.408

Meest voorkomende bouwjaar

2021

Gemiddelde kilometerstand

57.871 km

Aangeboden auto’s

Vinden (560)
Toyota Proace Interieur

Luxe uitrusting

Prestaties en rijcomfort

  • Toyota Proace Electric heeft een rijbereik tot 330 kilometer
  • Keuze uit diverse diesels en een volledig elektrische aandrijflijn
  • Uitstekende rijeigenschappen

Exterieur en carrosserievorm

  • Verkrijgbaar als Compact, Worker en Long Worker
  • Dubbele cabine voor wie met meer personen op stap wil
  • Te koop als bestelauto en passagiersbusje

Interieur

  • Interieur is om bestuurder heen gebouwd
  • Proace Verso biedt plek voor maximaal 9 passagiers
  • Luxe uitrusting

Betrouwbaarheid

  • 10 jaar of maximaal 200.000 kilometer garantie
  • Garantie van 15 jaar of 1.000.000 kilometer op accupakket van de Proace Electric
  • Zoals bij elke Toyota: Japanse betrouwbaarheid
Afbeelding van logo

Toyota Proace per generatie

2016+

De tweede generatie van de Toyota Proace schopt het in 2022 tot Bestelauto van het Jaar. Dat dankt de bus aan de komst van de volledig elektrische variant die 330 kilometer ver komt op een volle batterij. Echter kun je gewoon nog kiezen uit drie verschillende dieselmotoren, waarbij de 177 pk sterke versie het krachtigst is. De variant met de kortste wielbasis heet de ‘Worker’, terwijl er ook een langere ‘Long Worker’ bestaat. Die is er met enkele of dubbele cabine en desgewenst met dubbele schuifdeur. De Proace Verso en Shuttle zijn bedoeld voor luxe personenvervoer voor maximaal 9 personen.

Kenmerken van deze Toyota Proace

  • Ook als volledige elektrische Proace Electric
  • Drie dieselmotoren zijn beschikbaar
  • Kies uit de Compact, Worker of Long Worker
  • Proace Verso en Shuttle richten zich op luxe personenvervoer
  • Verkrijgbaar met dubbele cabine en met dubbele schuifdeur
Afbeelding van 2016+

Interessante uitvoeringen
van de Toyota Proace

Toyota Proace Shuttle Compact

Zoveel ondernemers, zoveel typen Toyota Proace lijken te bestaan. De Proace is er in de bestelwagenvariant als Compact (4,6 m3), Worker (5,3 m3) en Long Worker (tot 6,6 m3), terwijl er ook gekozen kan worden voor een enkele of dubbele cabine. Handig is de dubbele schuifdeur voor bijvoorbeeld pakketbezorgers die vaak toegang zoeken tot de laadruimte. De Toyota Proace heeft een breed dieselaanbod, maar is er eveneens als volledig elektrische versie met een actieradius van 330 kilometer en 1.000 kilogram aan trekgewicht. De Proace Shuttle en Verso richten zich op personenvervoer.

Veelgestelde vragen over de Toyota Proace

Is de Toyota Proace beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Toyota Proace geleverd?

In welke carrosserievormen is de Toyota Proace beschikbaar?

Toyota Proace Compact Electric

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com
  • toyota.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.