Zonder opsmuk biedt de Toyota MR2 pure rijbeleving dankzij zijn middenmotor en bescheiden wagengewicht.
Zonder luxe te zijn, staat de Toyota MR2 bekend als een van de beste sportwagens van de jaren tachtig. Het geheim van de tweezitter? Een middenmotor, achterwielaandrijving én een wagengewicht dat onder de 1.000 kg blijft. Van thuis uit is de MR2 ook nog eens scherp geprijsd, wat deze ‘poor man’s Ferrari’ voor bijna iedere oprit bereikbaar maakt. Hoewel dure Italiaanse bolides niet direct alternatieven zijn voor de Toyota MR2 zijn de Mazda MX-5 en de Fiat Barchetta (voor de derde generatie) dat wel degelijk. Al met al is de Toyota MR2 een no-nonsense sportauto voor onbeperkt rijplezier.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De derde generatie van de Toyota MR2 ondergaat een flinke afslankkuur en weegt weer een stuk minder dan 1.000 kg. Ook is de MR2 voortaan aan cabrio, waarbij de softtop bescherming biedt op de koudste dagen. Achterwielaandrijving is wederom standaard, maar de 1.8-liter benzinemotor levert voortaan 140 pk. Dat is nog altijd ruim voldoende voor sportieve prestaties, gezien het lage wagengewicht. Achter de voorstoelen is er 78 liter aan bagageruimte, waarmee de derde MR2 minder praktisch is dan zijn voorganger. De MR2 is echt weer die volbloed rijdersauto die strak op de weg ligt en direct stuurt.
Kenmerken van deze Toyota MR2
De tweede generatie Toyota MR2 is een stuk langer, breder en zwaarder dan zijn voorganger. De MR2 is daarmee veel meer een Grand Tourer. Een nieuwe atmosferische 2.0-liter viercilinder benzinekrachtbron is goed voor een vermogen van 156 pk, waarmee de MR2 een stuk sneller van zijn plek is dan de eerste generatie. Beroemd is de ophanging van MR2, waarmee het model op een bochtig parcours diepe indruk maakt. Echter vindt Toyota de MR2 te speels. Daarom monteren ze vanaf 1994 brede achterbanden stellen ze de achterwielophanging zo af dat ook minder geoefende bestuurders comfortabel met de auto overweg kunnen.
Kenmerken van deze Toyota MR2
De eerste generatie van de Toyota MR2 maakt niet alleen indruk met zijn bijna ideale gewichtsverdeling (44:56) en achterwielaandrijving, maar ook zeker door zijn vooruitstrevende techniek. Toyota combineert twee bovenliggende nokkenassen met vier kleppen per cilinder en elektronische brandstofinjectie en een variabel inlaatspruitstuk. Hoewel er meerdere motoriseringen de fabriek uitrollen, is de Nederlandse MR2 - trouwens een afkorting voor ‘Midship Runabout, 2-zitter’ - voorzien van een 1.6 Twin Cam met 124 pk. In 8,4 tellen sprint de MR2 daarmee van nul naar honderd. Met de facelift in 1987 is de MR2 leverbaar met verwijderbaar T-bar dak.
Kenmerken van deze Toyota MR2
Sportieve ronde klokken in het dashboard
De Toyota MR2 verandert in zijn drie generaties goed beschouwd drie keer van karakter. De eerste generatie is een betaalbare sportieve tweezits coupé die zich heerlijk in bochten laat manoeuvreren. De tweede generatie is meer geschikt voor wie op zoek is naar het GT-gevoel: meer lengte en meer ruimte, maar ook meer gewicht. De derde generatie - ook met SpeedShift-transmissie - is weer heerlijk lichtvoetig. Geen coupé, maar een cabrio. Zeldzaam is de VM180 Zagato-uitvoering van de derde generatie; daarvoor ben je hoogstwaarschijnlijk op de import aangewezen. Bij deze uitvoering is de carrosserie op Italiaanse wijze op de schop gegaan.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024