De Toyota MR2 plus- en minpunten
- Voordelen
- Configuratie en laag gewicht voor sportieve rijervaring
- Scherp geprijsd en goed bereikbaar
- Betrouwbare Japanse techniek
- Nadelen
- Beperkte bagageruimte derde generatie
- Achterwielaandrijving niet voor iedereen
- Eerste generatie heeft verouderde technologie
Prestaties en rijcomfort
- Achterwielaangedreven
- Laag wagengewicht gekoppeld aan pittige benzinemotoren
- Grote wendbaarheid en directe besturing
Exterieur en carrosserievorm
- Als coupé, T-bar en cabrio
- Tweede generatie is een GT
- Derde generatie ook als exclusieve VM180 Zagato
Interieur
- Derde generatie heeft plek voor bagage achter de voorstoelen
- Tweezitter
- Sportieve ronde klokken in het dashboard
Betrouwbaarheid
- Betrouwbaar zoals menig Toyota
- Grootste euvel lijkt iets meer olieverbruik dan gemiddeld
- Amerikaanse MR2-rijders beoordelen de betrouwbaarheid op 4.9/5.0 (Cars.com, 2001)
Actueel aanbod van de Toyota MR 2 op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 10.358
Meest voorkomende bouwjaar
2000
Gemiddelde kilometerstand
155.683 km
Aangeboden auto’s
Toyota MR2 generatie 2000-2005

De derde generatie van de Toyota MR2 ondergaat een flinke afslankkuur en weegt weer een stuk minder dan 1.000 kg. Ook is de MR2 voortaan aan cabrio, waarbij de softtop bescherming biedt op de koudste dagen. Achterwielaandrijving is wederom standaard, maar de 1.8-liter benzinemotor levert voortaan 140 pk. Dat is nog altijd ruim voldoende voor sportieve prestaties, gezien het lage wagengewicht. Achter de voorstoelen is er 78 liter aan bagageruimte, waarmee de derde MR2 minder praktisch is dan zijn voorganger. De MR2 is echt weer die volbloed rijdersauto die strak op de weg ligt en direct stuurt.
Kenmerken van deze Toyota MR2
- Weegt slechts 950 965 kg
- Cabriolet
- 1.8-liter benzinemotor met 140 pk
- Vanaf 2021 ook met gerobotiseerde versnellingsbak met bedieningsknoppen aan het stuur
- Ook als zeer zeldzame Zagato VM180-versie
Toyota MR2 generatie 1990-2000

De tweede generatie Toyota MR2 is een stuk langer, breder en zwaarder dan zijn voorganger. De MR2 is daarmee veel meer een Grand Tourer. Een nieuwe atmosferische 2.0-liter viercilinder benzinekrachtbron is goed voor een vermogen van 156 pk, waarmee de MR2 een stuk sneller van zijn plek is dan de eerste generatie. Beroemd is de ophanging van MR2, waarmee het model op een bochtig parcours diepe indruk maakt. Echter vindt Toyota de MR2 te speels. Daarom monteren ze vanaf 1994 brede achterbanden stellen ze de achterwielophanging zo af dat ook minder geoefende bestuurders comfortabel met de auto overweg kunnen.
Kenmerken van deze Toyota MR2
- Langer, breder, zwaarder
- Atmosferische 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 175 pk (vanaf 1994)
- Zeer uitdagend bochtengedrag
- Keuze uit coupé of T-bar
- Bredere achterbanden vanaf 1994
Toyota MR2 generatie 1985-1990

De eerste generatie van de Toyota MR2 maakt niet alleen indruk met zijn bijna ideale gewichtsverdeling (44:56) en achterwielaandrijving, maar ook zeker door zijn vooruitstrevende techniek. Toyota combineert twee bovenliggende nokkenassen met vier kleppen per cilinder en elektronische brandstofinjectie en een variabel inlaatspruitstuk. Hoewel er meerdere motoriseringen de fabriek uitrollen, is de Nederlandse MR2 - trouwens een afkorting voor ‘Midship Runabout, 2-zitter’ - voorzien van een 1.6 Twin Cam met 124 pk. In 8,4 tellen sprint de MR2 daarmee van nul naar honderd. Met de facelift in 1987 is de MR2 leverbaar met verwijderbaar T-bar dak.
Kenmerken van deze Toyota MR2
- 1,6-liter viercilinder levert 116 pk (124 pk vanaf 1987) aan vermogen
- Moderne motortechniek
- Achterwielaandrijving
- Altijd met handbak
- Na de facelift ook met T-bar dak

Sportieve ronde klokken in het dashboard
Interessante uitvoeringen van de Toyota MR2
De Toyota MR2 verandert in zijn drie generaties goed beschouwd drie keer van karakter. De eerste generatie is een betaalbare sportieve tweezits coupé die zich heerlijk in bochten laat manoeuvreren. De tweede generatie is meer geschikt voor wie op zoek is naar het GT-gevoel: meer lengte en meer ruimte, maar ook meer gewicht. De derde generatie - ook met SpeedShift-transmissie - is weer heerlijk lichtvoetig. Geen coupé, maar een cabrio. Zeldzaam is de VM180 Zagato-uitvoering van de derde generatie; daarvoor ben je hoogstwaarschijnlijk op de import aangewezen. Bij deze uitvoering is de carrosserie op Italiaanse wijze op de schop gegaan.

Veelgestelde vragen over de Toyota MR2
Is de Toyota MR2 beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Toyota MR2 geleverd?
In welke carrosserievormen is de Toyota MR2 beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/toyota_mr2_faq_38020e776a.jpeg?width=1200&height=1200)

