Geïntroduceerd als militair werkpaard, nu synoniem voor robuuste veelzijdigheid.

De geschiedenis van de Toyota Land Cruiser gaat terug tot 1951, toen de terreinauto voor het eerst door het leger werd ingezet. Een generatie later was de Land Cruiser ook voor het gewone publiek bereikbaar, op zoek naar een echt werkpaard. In de jaren tachtig bedacht Toyota dat er een Land Cruiser moest komen voor de wat lichtere taken. Dat werd de Prado. De Land Cruiser zoals wij die in Nederland inmiddels kennen is in feite de Land Cruiser Prado. Al met al is de Land Cruiser een ruime en betrouwbare alleskunner die ook raad weet met een zware aanhanger.
Gemiddelde prijs
€ 52.076
Meest voorkomende bouwjaar
2015
Gemiddelde kilometerstand
153.783 km
Aangeboden auto’s

Terwijl de gigantische Land Cruiser buiten ons land in de J200-generatie is aanbeland, is ‘onze’ Land Cruiser Prado in 2009 aan de J120-modelserie toe. In een aantal tussentijdse facelifts groeit het vermogen van de 2,8-liter diesel naar 204 pk, terwijl het trekgewicht op 3.000 kg uitkomt. Naast de korte driedeurs is er een langere vijfdeurs die er ook als zevenzits is. De 4x4-techniek is zeer veelzijdig van de Land Cruiser. Zo is het haast onmogelijk is om je vast te rijden als je offroad gaat. De betrouwbaarheid van de Land Cruiser is ongeëvenaard.
Kenmerken van deze Toyota Land Cruiser

Tussen 2002 en 2009 bouwt Toyota de derde generatie Prado, de zogenaamde J120. Hoewel het uiterlijk en innerlijk weer een moderniseringsslag krijgen door middel van een Europa getekend design, blijft de Land Cruiser een SUV die offroad zijn mannetje staat. In ons land is de Prado leverbaar met 249 pk sterke 4,0-liter V6 benzinemotor of een 3,0-liter viercilinder diesel. Er is keuze uit een korte of lange wielbasis. De elektronische heuvelassistent is ’s werelds eerste, terwijl de downhill-hulp ook afdalingen veilig en gecontroleerd laten verlopen. In totaal biedt Toyota 9 verschillende carrosserievarianten, al zijn die niet overal verkrijgbaar.
Kenmerken van deze Toyota Land Cruiser

Als de Toyota Land Cruiser in 1984 aan zijn J70-generatie toe is, is voor het eerst de opdruk ‘Prado’ te lezen. De 70-serie komt in tal van vormen, zo is er onder meer een softtop, hardtop en fibre-reinforced plastic of FRP-top. Er is een drie- en vijfdeursversie waarbij de 4,0-liter diesel de krachtigste versie is. In 1996 krijgt de J70 een opvolger in de J90. Die J90 is een stuk moderner en verfijnder. Al is de J90 met zijn ladderchassis, lage gearing en vierwielaandrijving nog altijd een werkpaard. Het trekgewicht loopt immers op tot een overweldigende 3.500 kg.
Kenmerken van deze Toyota Land Cruiser

Veel luxe aan boord
Verzin een uitvoeringsvariant of hij bestaat. De Toyota Land Cruiser kwam er in al zijn generaties onder meer met V6-benzinemotor, als zevenzitter, met soft-top, hard-top en FRP-top en was er als drie- en vijfdeurs. Hoewel de Land Cruiser altijd een flink trekgewicht heeft, mag de vierde generatie 3.000 kg aan de trekhaak en loopt dat trekgewicht in eerdere generaties op tot liefst 3.500 kg. Die vierde generatie is er in behoorlijk wat uitvoeringen, waarbij de Executive-trim de meest luxe is, terwijl ook de gewilde Black Edition bestaat. De tijdelijke 70th Anniversary-uitvoering is voorzien van het Legend Off-Road pakket.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/toyota_land_cruiser_faq_21b19ea0d0.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024