Toyota Land Cruiser

Geïntroduceerd als militair werkpaard, nu synoniem voor robuuste veelzijdigheid.

Toyota Land Cruiser 2.8

De Toyota Land Cruiser
plus- en minpunten

  • Betrouwbare en duurzame bouwkwaliteit
  • Zeer geschikt voor offroad rijden
  • Hoog trekgewicht tot 3.500 kg
  • Hoog brandstofverbruik
  • Hoge aanschafprijs
  • Beperkte wendbaarheid in stadsverkeer

De geschiedenis van de Toyota Land Cruiser gaat terug tot 1951, toen de terreinauto voor het eerst door het leger werd ingezet. Een generatie later was de Land Cruiser ook voor het gewone publiek bereikbaar, op zoek naar een echt werkpaard. In de jaren tachtig bedacht Toyota dat er een Land Cruiser moest komen voor de wat lichtere taken. Dat werd de Prado. De Land Cruiser zoals wij die in Nederland inmiddels kennen is in feite de Land Cruiser Prado. Al met al is de Land Cruiser een ruime en betrouwbare alleskunner die ook raad weet met een zware aanhanger.

Jens Holierhoek5 minuten leestijd

9 september 2024

Actueel aanbod van de Toyota Land Cruiser op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

50.211

Meest voorkomende bouwjaar

2014

Gemiddelde kilometerstand

156.833 km

Aangeboden auto’s

Vinden (280)
Toyota Land Cruiser Interieur

Veel luxe aan boord

Prestaties en rijcomfort

  • Trekgewicht tussen 3.000 en 3.500 kg, afhankelijk van generatie
  • Innovatieve 4x4-techniek kent talloze instellingen
  • Derde generatie ook te vinden met 4,0-liter V6 benzinemotor

Exterieur en carrosserievorm

  • Zeer ruim. Ook te vinden als zevenzitter
  • Verkrijgbaar in verschillende carrosserievarianten
  • Robuust en stoer voorkomen

Interieur

  • Veel luxe aan boord
  • Overvloed aan ruimte in het interieur
  • Uitstekende stoelen

Betrouwbaarheid

  • Scoort steevast goed in de betrouwbaarheidsstatistieken
  • Tot 10 jaar of 200.000 kilometer garantie
  • Toyota Land Cruiser kan buigen over meer dan 70 jaar offroad-ervaring
Afbeelding van logo

Toyota Land Cruiser per generatie

2009+

Terwijl de gigantische Land Cruiser buiten ons land in de J200-generatie is aanbeland, is ‘onze’ Land Cruiser Prado in 2009 aan de J120-modelserie toe. In een aantal tussentijdse facelifts groeit het vermogen van de 2,8-liter diesel naar 204 pk, terwijl het trekgewicht op 3.000 kg uitkomt. Naast de korte driedeurs is er een langere vijfdeurs die er ook als zevenzits is. De 4x4-techniek is zeer veelzijdig van de Land Cruiser. Zo is het haast onmogelijk is om je vast te rijden als je offroad gaat. De betrouwbaarheid van de Land Cruiser is ongeëvenaard.

Kenmerken van deze Toyota Land Cruiser

  • Crawl Control gaat altijd op zoek naar de ideale grip in lastige situaties
  • Enorm trekgewicht van 3.000 kg
  • Ook als zevenzitter
  • Zeer betrouwbaar model
  • Heel ruim
Afbeelding van 2009+

Interessante uitvoeringen
van de Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser 2.8

Verzin een uitvoeringsvariant of hij bestaat. De Toyota Land Cruiser kwam er in al zijn generaties onder meer met V6-benzinemotor, als zevenzitter, met soft-top, hard-top en FRP-top en was er als drie- en vijfdeurs. Hoewel de Land Cruiser altijd een flink trekgewicht heeft, mag de vierde generatie 3.000 kg aan de trekhaak en loopt dat trekgewicht in eerdere generaties op tot liefst 3.500 kg. Die vierde generatie is er in behoorlijk wat uitvoeringen, waarbij de Executive-trim de meest luxe is, terwijl ook de gewilde Black Edition bestaat. De tijdelijke 70th Anniversary-uitvoering is voorzien van het Legend Off-Road pakket.

Veelgestelde vragen over de Toyota Land Cruiser

Is de Toyota Land Cruiser beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Toyota Land Cruiser geleverd?

In welke carrosserievormen is de Toyota Land Cruiser beschikbaar?

Toyota Land Cruiser 3.0

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com
  • toyota.co.uk

Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.