De hybride Toyota Prius is het schoolvoorbeeld van een zuinige hybride gezinsauto met ruime binnenafmetingen.
De Toyota Prius werd nog net voor de eeuwwisseling geïntroduceerd in Japan, maar het duurde nog even voordat ’s werelds eerste in massa geproduceerde hybride ook naar Europa kwam. Na een wat timide ontvangst, ontdekten we ook in Nederland – geholpen door fiscale voordelen – de vierpersoons vijfdeurs hatchback als ruime en zeer zuinige gezinsauto. Sinds 2012 is de Toyota Prius ook leverbaar als hybride met een stekker. Met de vijfde generatie (2023) nam Toyota afscheid van de iconische wigvorm van de Prius. Ook verhuisde het centrale instrumentarium naar meer traditionele plek achter het stuur en werd de Prius aanzienlijk krachtiger.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Toyota Prius van de vijfde generatie gooit het over een andere boeg. Natuurlijk is de pionier in hybride rijden nog altijd deels elektrisch, maar in ontwerp lijkt de vijfde Prius in rij in bijna niets meer op zijn voorgangers. In het interieur verhuisde het instrumentarium naar een centrale plek achter het stuurwiel, terwijl de hoofdruimte achterin sterk werd gereduceerd. Ook opvallend: de plug-inhybride aandrijflijn verdubbelt bijna in vermogen. Hoewel het door Toyota beloofde gemiddelde verbruik van 1 op 200 erg rooskleurig is, is de Prius nog altijd een zuinig model. De Solar Edition heeft zonnecellen op het dak.
Kenmerken van deze Toyota Prius
In zijn vierde generatie wordt de Toyota Prius ongeveer 20 procent zuiniger met brandstof, waardoor je met de hybride met een beetje goede wil een verbruik van 1 op 24 kunt halen. Het interieur van de Prius is nog altijd ruim, waarbij de sterk aflopende daklijn wel de instap achterin bemoeilijkt. De bagageruimte groeide naar 500 liter, waarmee de Prius tot de ruimste modellen in zijn klasse behoort. De rijeigenschappen van de Prius zijn voortreffelijk: de vering en schokdemping zijn in balans, de wegligging is prima en de auto stuurt goed en is stil. Een fijne metgezel voor lange ritten.
Kenmerken van deze Toyota Prius
De derde generatie van de Toyota Prius blijft uiterst betrouwbaar, al zijn er wel wat kleine euvels bekend, zoals een defecte printplaat. Nieuw in de derde generatie is dat de stekkerloze hybride gezelschap krijgt van een plug-in hybride die tientallen kilometers volledig elektrisch kan rijden. Dat het dak steil naar achteren afloopt heeft geen vervelende gevolgen voor de passagiers op de achterbank: de hoofdruimte blijft voldoende. De bagageruimte van 445 liter is bovendien een stuk ruimer dan bij veel concurrenten. Als stekkerloze hybride is een praktijkverbruik van 1 op 23 haalbaar, mits de Prius rustig wordt bereden.
Kenmerken van deze Toyota Prius
Instrumentarium zit tot en met vierde generatie midden in de auto
De Toyota Prius is er tussen 2011 en 2021 ook als Prius+ of Wagon. Die ruimere versie biedt altijd plek aan zeven inzittenden. Volgens Toyota heeft de Prius+ ongeveer de helft meer binnenruimte dan de reguliere Prius. Waar de Toyota Prius altijd een hybride is, kun je vanaf 2012 ook kiezen voor een hybride mét stekker. De Toyota Prius uit recentere bouwjaren is in sommige gevallen voorzien van zonnecellen op het dak. Deze ‘Solar Edition’ zorgt dat het batterijpakket ook opgeladen wordt als de auto stil staat.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024