De comfortabele rijeigenschappen maken de Camry een onverwacht fijne reisauto.
De Toyota Camry is al decennialang een doorslaand succes in de Verenigde Staten. Die status heeft de vierdeurs sedan nooit in ons land behaald. Sommige generaties zijn hier niet eens leverbaar geweest. Dat neemt niet weg dat de Toyota Camry gewoon een heel goede allround auto is. De Camry is luxe, ruim en heel betrouwbaar. Als zelfopladende hybride is de auto ook nog eens zuinig en stil. Tel daar comfortabele rijeigenschappen bij op en je hebt een onverwacht fijne reisauto. Daarbij is het design van de laatste generatie ook nog eens dik in orde.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De zesde en zevende generatie van de Toyota Camry verschijnen niet in Nederland op de markt. De achtste generatie wel. Het design is aansprekend en eigentijds en de 2,5-liter hybride aandrijflijn maakt de Camry zuinig en krachtig. De vierdeurs sedan biedt met zijn lengte van 4,88 meter lekker veel ruimte voor inzittenden achterin. De bagageruimte van 524 liter mag er ook zijn. De rijdynamiek is gericht op comfort, waarmee de Toyota Camry een heerlijke, stille reisauto is. De standaarduitrusting is al behoorlijk volledig, maar de Premium-uitvoering biedt alle extra’s waar je van droomde.
Kenmerken van deze Toyota Camry
Eerlijk is eerlijk, Toyota laat de Camry van de vijfde generatie niet zijn hele levenscyclus uitzingen in Nederland. Sedans zijn immers even niet zo populair. Na 2004 is de auto niet meer te koop. Toch is deze zeldzame Camry een prima auto. De Camry is luxe, betrouwbaar en een prettige reisauto. Een sportieve ondertoon is er ook, want de Camry met 3,0-liter zescilinder benzinemotor levert een vermogen van 186 pk. Met een trekgewicht van 1.600 kg kan er zelf een caravan aan de trekhaak. Door een lengte van 4,81 meter zit het met de binnenruimte ook goed.
Kenmerken van deze Toyota Camry
Als de Toyota Camry voor het eerst zijn gezicht laat zien in 1979, heet hij nog de Celica Camry, Een generatie later zien we de Camry ook in Nederland, als vierdeurs sedan en als vijfdeurs liftback. Midden jaren tachtig volgt een stationwagon. En een V6-krachtbron? Ook die was aanwezig. De derde generatie is er in Nederland als sedan en flinke stationwagon die zelfs twee ruitenwissers nodig heeft om de gigantische achterruit schoon te vegen. Diens opvolger is luxer dan voorheen. Paradepaardje is de 3.0 GX, wederom met V6-benzinemotor. De 2.2 GL met handbak is echter een fijne basisversie.
Kenmerken van deze Toyota Camry
Rijke basisuitrusting
Hoewel je tegenwoordig de Toyota Camry altijd tegenkomt als vierdeurs sedan met 2,5-liter hybride aandrijflijn, kom je de Camry in eerdere generaties ook tegen als vijfdeurs liftback en zelfs als ruime stationwagon. En zo kun je in modellen uit eerdere bouwjaren ook ineens een 3,0-liter V6 benzinemotor treffen, bijvoorbeeld als 3.0 GX. In de achtste generatie zijn er vijf uitrustingsniveaus: Active, Dynamic, Business Plus, Executive en Premium. De Active biedt al behoorlijk wat comfort en luxe, dat steeds verder oploopt als je bij de zeer volledige Premium bent aanbeland.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024