De Toyota bZ4X heeft een imponerende actieradius van maximaal 516 kilometer en is ideaal voor veelrijders.
De modelnaam van de elektrische Toyota bZ4X leest een beetje als geheimtaal, maar de benaming krijgt al een stuk meer duiding als je weet dat ‘bZ’ voor ‘beyond zero’ staat. Met een actieradius op stroom van maximaal 516 kilometer mikt de ruime Japanner zicht vooral op veelrijders. Zeker nu het model aan het begin van 2024 een upgrade kreeg, waardoor de bZ4X sneller oplaadt. Gezien de flinke binnenruimte neemt de Toyota bZ4X het op tegen elektrische alternatieven als de Volkswagen ID4 en de Ford Mustang Mach-E. Ook interessant is het technische broertje van de Toyota bZ4X: de vierwielaangedreven Subaru Solterra.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De eerste generatie van de Toyota bZ4X is een stuk langer en ruimer dan die andere gezinsauto van Toyota: de RAV4. Vooral passagiers op de achterbank hebben veel plek voor hun benen. De bagageruimte meet 452 liter. Dankzij zijn stijve carrosserie en het lage zwaartepunt rijdt de bZ4X als de beste. De besturing is heerlijk licht en direct en aan overhellen doet de crossover nauwelijks. De automaat bedien je met een handige draaiknop. Ook prettig zijn de hoge zit en het grote raamoppervlak. Handig: de Toyota bZ4X voorziet in ‘one pedal driving’: je hebt dan bijna alleen het rechterpedaal nodig.
Kenmerken van deze Toyota bZ4X
Efficiënte warmtepomp helpt het interieur te verwarmen
De Toyota bZ4X is er met één of twee elektromotoren. Of anders gezegd: je treft de elektrische crossover aan met voor- of vierwielaandrijving. De voorwielaangedreven versie biedt 204 pk aan vermogen en komt op één acculading 516 kilometer ver. De vierwielaangedreven variant heeft 218 pk en moet na 461 kilometer weer aan de stekker. Bijzonder aan de Toyota bZ4X is dat er ook een uitvoering is met zonnepanelen op het dak. Dat ‘Solar Roof’ bied je op jaarbasis tot 1.800 kilometer aan gratis energie. Topversie is de Premium, met onder meer stoelverwarming en een luxe audiosysteem.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 9 september 2024