De Peugeot 108 is een stijlvolle stadsauto, bekend om zijn eigentijdse design en betrouwbare techniek.
De Peugeot 108 is een stijlvolle stadsauto die nauw verwant is aan de Citroën C1 en Toyota Aygo. De 108 deelt onder meer zijn motoren, transmissie en elektronica met deze modellen, maar heeft wel een geheel eigen karakter. De 108 is qua design vergelijkbaar met bijvoorbeeld de grotere 208 en heeft een volwassen doch vrolijke uitstraling. Het interieur is ruim en kan afhankelijk van de uitvoering nog verrassend luxe zijn. Zuinige motoren, lage gebruikskosten en een uitstekende betrouwbaarheid en veiligheid maken de Peugeot 108 absoluut de moeite waard als je een leuke stadsauto zoekt.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Peugeot 108 is een behoorlijke stap vooruit in vergelijking met zijn voorganger, de 107. De Franse autofabrikant hanteert een nieuwe, elegante en meer volwassen designtaal en die komt goed tot zijn recht op de 108. Hoewel het met zijn lengte van 3,47 zonder meer een stadsauto is, oogt hij groter. De plaatsing van de wielen op de hoeken, evenals een vernieuwd interieur, maximaliseert de binnenruimte. De 108 heeft een respectabele bagageruimte van 196 liter en een korte draaicirkel van 9,6 meter, ideaal voor scherpe manoeuvres. In 2018 krijgt de 108 een opgefrist interieur en een geüpdatete benzinemotor.
Kenmerken van deze Peugeot 108
'Netjes uitgerust'
De Peugeot 108 werd aanvankelijk geleverd met een 1.0 e-VTi met 68 pk of een 82 pk sterke 1.2 PureTech die wat meer pit heeft, maar ook meer brandstof verbruikt. Laatstgenoemde is daarom beter geschikt voor snelwegkilometers, maar is desondanks wat aan de lawaaiige kant. Let wel: beide motoren werden tot 2018 geleverd, daarna is alleen een vernieuwde versie van de 1.0 e-VTi beschikbaar met 72 pk. Deze krachtbron is zuiniger (ongeveer 1 op 20) en schoner dan zijn voorganger. Wie de TOP!-uitvoering kiest, krijgt een 108 uitgerust met een softtop – een soort cabriolet, dus.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025