De compacte Peugeot 107 is een stadsauto die met zijn kleine draaicirkel perfect is voor stadsavonturen.
De Peugeot 107 behoort samen met de technisch identieke Citroën C1 en Toyota Aygo tot de zogenaamde ‘Citybug’-familie. Met een lengte van 3,43 meter is de 107 dan ook een compacte stadsauto met een lekker kleine draaicirkel. Fijn is dat je de 107 zowel tegenkomt als driedeurs en als vijfdeurs. De opvolger van de Peugeot 106 en voorloper van de 108 houdt het liefst negen jaar uit en krijgt in die periode twee subtiele facelifts. Alternatieven voor de betrouwbare Peugeot 107 zijn onder meer de Fiat Panda, Ford Ka en Volkswagen up!
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Peugeot 107 kom je alleen tegen met een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met een vermogen van 68 pk. Aangezien de Franse hatchback licht en compact is, kan de 107 met de krachtbron prima uit de voeten. Het onderstel van de 107 is behoorlijk stevig. Voorin de 107 is plek voor lange bestuurders. Handig zijn de klokken die meebewegen met de stuurkolom. Een ander typisch detail van de Peugeot 107 is de glazen achterklep. Die geeft je toegang tot een bagageruimte van 139 liter. De 107 staat bij de Wegenwacht bekend als betrouwbaar model, waarvan een paar kleine euvels bekend zijn.
Kenmerken van deze Peugeot 107
'Lange bestuurders zitten prima voorin'
De Peugeot 107 krijgt twee keer een facelift. In 2009 krijgt de 107 een nieuwe grille en voorbumper. Bij de tweede facelift in 2012 zijn de motorkap en voorbumper nieuw en krijgt de 107 LED-dagrijverlichting. Onderhuids verandert er weinig. Zo kun je de gehele generatie kiezen uit één benzinemotor. Je kunt wel kiezen uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een 2Tronic gerobotiseerde handbak; een semi-automaat. Diverse uitvoeringen zijn er van de 107, waarvan de Black&Silver een vrij bijzondere is. Daarvan verschenen er slechts 750. Aan boord zijn onder meer airco, toerenteller, deels lederen bekleding en 14-inch lichtmetalen wielen.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 januari 2025