De Ford Fiesta van de zesde generatie (bij Ford bekend als de ‘B299/B409’) brak duidelijk met het wat saaie voorkomen van zijn voorganger. De versie die tussen 2008 en 2017 in de showrooms stond, bleek weer fris en fruitig. Tel daar de altijd fijne rijeigenschappen bij op die de Fiesta zo kenmerkt en je hebt een auto om van te dromen. Maar denken ANWB, AutoWeek en TopGear daar net zo over? Op basis van hun reviews kijken we hoe de Ford Fiesta scoort op het gebied van betrouwbaarheid, rijeigenschappen, gebruikskosten en prijs.
8 november 2024
AutoWeek gebruikers geven de Ford Fiesta gemiddeld een 4.2/5
“Directe besturing”
“Wel wat elektronica-euvels”
“Geweldig weggedrag”
De Fiesta biedt een haast telepathische communicatie tussen bestuurder en auto
Volgens ANWB zijn best wat euvels bekend bij de Wegenwacht bij de Ford Fiesta van de zesde generatie. Het gaat meestal om kleine problemen. Zo ziet de Wegenwacht losse schakelkabels langskomen, waardoor de versnellingspook ‘lam’ aanvoelt. Een los massacontact kan ervoor zorgen dat de motor niet meer reageert op het gaspedaal. En als de motor niet wil starten, is een loszittende nokkenassensor regelmatig de veroorzaker. Ander klein leed is een koelfan die blijft draaien als gevolg van een ‘plakkend’ relais. Verder kan het massacontact bij het linkerachterlicht losraken, waarna de auto flink in de war raakt.
De Fiesta biedt een haast telepathische communicatie tussen bestuurder en auto, weet AutoWeek. Je kunt hem op hoge snelheid de bocht in gooien en hij geeft geen krimp, zegt het weekblad. De auto rijdt ook behoorlijk stil. Volgens TopGear stuurt de Ford lekker precies, waarbij het onderstel wegfiltert wat je niet wilt voelen. TopGear vindt de Powershift-automaat soms wel wat traag reageren en echt schokvrij schakelen is er niet bij. De Fiesta stuurt mooi precies, heeft een heel goed afgestemd onderstel en is dus een plezier om te rijden, voegt ANWB toe.
Nieuwprijs vanaf
Vermogen kW van/tot
Populairste aandrijving
Euro NCAP beoordeling
ANWB reed de Ford Fiesta met 80 pk sterke 1,0-liter benzinemotor en scoorde een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17. Ook testte het de Fiesta met EcoBoost-krachtbron met 100 pk. ANWB stelt dat je met die motor een verbruik van 1 op 16 redt. Ook AutoWeek reed die versie en noteerde 1 op 14,9. De 1.6 TDCI bleek eveneens zuinig. De auto had aan 1 liter diesel genoeg om 21,7 kilometer af te leggen. TopGear koos voor de Ford Fiesta Red Edition met 140 pk en kwam tot een praktijkverbruik van 1 op 15,4.
AutoWeek vergelijkt in haar rijtesten de Ford Fiesta met onder andere de Peugeot 208, Mazda 2 en Opel Corsa. Volgens AutoWeek kost anno 2023 een Ford Fiesta uit 2016 net iets minder dan een vergelijkbare Mazda 2 uit hetzelfde bouwjaar. Daarbij hebben beide modellen een redelijk nette kilometerstand. De Peugeot 208 en Opel Corsa zijn behoorlijk vergelijkbaar geprijsd met de Ford Fiesta, waarbij ook weer bouwjaar, kilometrage en motorisering behoorlijk overeenkomen. ANWB zegt dat de Ford Fiesta als occasion enorm populair is. Het noemt de prijzen voor goede occasions stevig.