Als je overweegt een elektrische auto te kopen, is het de moeite waard om een hatchback te overwegen. Het zijn compacte maar praktische auto’s die je veelal voor een schappelijke prijs aan de haak kunt slaan. Hatchbacks zijn vaak goedkoper dan crossovers en SUV’s en liggen lager bij de grond, wat zorgt voor een fijnere, scherpere wegligging. Bovendien is de hatchback een van de populairste carrosserievormen, waardoor je profiteert van een groot en gevarieerd aanbod. Dit kan het tegelijkertijd lastig maken om te bepalen welke modellen uitblinken. Daarom hier een overzicht van de 5 beste elektrische hatchbacks van 2025.
Een hatchback is een van de populairste carrosserievormen op de markt. Gezien de praktische aspecten van deze stijl is dat niet heel verrassend. Veel hatchbacks hebben een kubusvormige koets waarbij de doorlopende daklijn voldoende hoofdruimte creëert voor alle inzittenden. Daarnaast resulteert dit in een gezonde hoeveelheid bagageruimte, waar je dankzij de handige klep (Nederlands voor ‘hatch’) aan de achterzijde eenvoudig toegang tot hebt. Dit soort auto’s zijn vaak compact (korter dan bijvoorbeeld stationwagons) en daardoor geschikt voor allerlei situaties. Hatchbacks met een elektrische aandrijflijn behoren veelal tot de meer betaalbare EV’s op de markt, maar zijn praktisch en luxe genoeg.
Je boft als je een elektrische hatchback wilt kopen. In tegenstelling tot sommige andere carrosserievormen zijn er genoeg EV’s van deze soort. Samen met crossovers en SUV’s zijn elektrische hatchbacks een van de populairste smaken. Sterker, veel crossovers zijn eigenlijk gewoon hoogpotige hatchbacks. Vanwege het rijke aanbod kun je het overzicht een beetje verliezen. Gelukkig zijn onze kenners het erover eens wat de beste elektrische hatchbacks zijn. Vaak hebben deze een aantal overeenkomsten, zoals een schappelijke prijs, goed praktisch vermogen, voldoende binnenruimte en nette technische prestaties. Onze expert Harry Verolme heeft de beste elektrische hatchback modellen op een rijtje gezet.
De nieuwe Citroën C3 is al even onder ons en er is nu zelfs een volledig elektrische variant in de vorm van de ë-C3. Dankzij de 10 cm hogere daklijn zou je bijna denken dat de vierde generatie C3 een SUV is, maar hij staat te boek als een vijfdeurs hatchback. De ë-C3 is 4,01 meter lang en weet de binnenruimte optimaal te benutten met zijn slimme design. Daardoor is het een van de ruimste en meest praktische elektrische hatchbacks op de markt. Met zijn vanafprijs van 23.300 euro is het tevens een van de voordeligste opties.
De Citroën ë-C3 is een van de goedkoopste elektrische auto's die je kunt kopen. Die prijs zegt niets over zijn kwaliteit en klasse. Je krijgt juist heel veel waar voor je geld, en dan hebben we het niet alleen over zijn uitrusting. Dankzij het materiaalgebruik en de indrukwekkende techniek voelt de ë-C3 allesbehalve ‘goedkoop’. Deze compacte vijfzitter biedt alles (en meer) wat je van een auto in zijn prijsklasse kunt wensen. Bovendien biedt deze hatchback de voor Citroën zo typische, zachte rijbeleving en is hij gezien zijn beperkte afmetingen nog verrassend praktisch. Zodoende is de ë-C3 geschikt voor het hele gezin.
Het aanbod elektrische auto’s van Hyundai is een van de meest diverse en complete op de markt. Het merk breidt zijn gamma in 2024 uit met de Inster, een 3,82 meter lange compacte vijfdeurs hatchback met vier stoelen. Het is een bijzondere vertoning: de Inster heeft een eigenzinnig design dat dankzij de hoge daklijn en smalle koets erg opvalt. Het is niet alleen een van de kleinste elektrische hatchbacks op de markt, maar ook een van de goedkoopste. Toch heeft de Inster een rijke standaarduitrusting en een actieradius van maximaal 370 kilometer. Dat is een recept voor succes.
Hyundai duikt meteen op als je voor een schappelijke prijs een degelijke elektrische auto wilt kopen. Nu de Koreanen ook een speler in het kleinste segment hebben, mag de concurrentie haar borst wel nat maken. De Inster heeft een grotere actieradius dan veel van zijn tegenstanders en qua uitrusting heeft de markante vierzitter tevens het laatste woord. Zijn rijgedrag is volwassen, stabiel en comfortabel. Wat betreft de bouwkwaliteit laat Hyundai eveneens geen steek vallen. Kortom: het is een zeer complete en betaalbare EV. Zolang het design en het gebrek aan een vijfde stoel geen probleem vormen, is dit een winnaar.
Mini komt in 2019 met zijn eerste elektrische auto op de proppen, in de vorm van de Mini Electric. Deze heeft het bekende design van de populaire Mini en de voortreffelijke aandrijflijn van de (destijds vooruitstrevende) BMW i3. Hij verschijnt zelfs als cabriolet! Na vier productieve jaren lanceert het merk een opvolger, geheten Mini Cooper Electric. Zijn stijl is een duidelijke evolutie van zijn voorganger, maar de techniek en het interieur gaan behoorlijk op de schop. Er zijn voortaan drie uitvoeringen, waarvan de SE met 402 kilometer de grootste actieradius biedt. De 258 pk sterke JCW is zowaar een hothatch.
Als je een elektrische hatchback zoekt om mee de blits te maken, dan moet je de Mini Cooper Electric niet over het hoofd zien. Dat is eigenlijk ook onmogelijk, want de moderne interpretatie van het herkenbare en bijna iconische Mini-design komt goed tot zijn recht. Het interieur is minstens zo hip en aantrekkelijk. Het lage zwaartepunt (dankjewel zwaar accupakket) zorgt ervoor dat de bejubelde wegligging eveneens van de partij is. Met zijn 3,85 meter en drie deuren is het niet de meest praktische elektrische hatchback; maar voor wie stijl, luxe en strak rijgedrag een pré zijn, is dit een must.
Wanneer een merk besluit om zijn oude hits te spelen, kan dat heel goed gaan of compleet mislukken. Renault hoefde gelukkig niet heel lang te wachten op het oordeel van het publiek, want kort na de aankondiging van de volledig elektrische Renault 5 was de vreugde zowat tastbaar. En terecht! Het design van de herboren 5 is een geslaagde knipoog naar het origineel, het interieur is even praktisch als charmant en de technische specificaties zijn allesbehalve teleurstellend. Renault zorgt zelfs voor welkome variatie door meerdere uitvoeringen te introduceren, waarvan de Comfort Range (55 kWh) een rijbereik van 410 kilometer heeft.
Dat de Renault 5 in 2025 is uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar’ spreekt boekdelen over de kwaliteit en aantrekkingskracht van deze elektrische hatchback. Zijn aanstekelijke blijdschap, fijne rijprestaties en vrolijke kijk op die geliefde klassieker weten de vakjury moeiteloos te overtuigen. Het Franse concern slaat zelfs een dubbelslag, want ook de Alpine A290 (de high-performance variant van de Renault 5) ontvangt de door autofabrikanten zo begeerde titel. De Renault 5 behoort tot een select gezelschap van auto’s waarvoor men graag de overstap naar elektrisch rijden zou willen maken. Eén rake blik of ritje erin en je begrijpt waarom.
De eerste elektrische auto’s van Volkswagen zijn gebaseerd op bestaande modellen als de Golf en Up. De volledig elektrische ID-lijn is het bewijs dat het merk vol inzet op een emissieloze toekomst. Het eerste model uit deze reeks is de ID.3, een praktische en ruime vijfdeurs hatchback van 4,26 meter. Hij heeft een nuchtere doch moderne uitstraling en een minimalistisch interieur waarbij de meeste functionaliteiten verstopt zitten in een groot, centraal scherm. De ID.3 heeft een neutrale en comfortabele wegligging en is verkrijgbaar in meerdere smaken. De actieradius van de verschillende uitvoeringen varieert van 434 tot 601 kilometer.
De Volkswagen ID.3 is een voor de hand liggende keuze als je een volledig elektrische hatchback wilt kopen. Het is immers een elektrische Volkswagen die betaalbaar, ruim en relatief praktisch is. Dankzij het slimme design kun je zowel voorin als achterin zorgeloos plaatsnemen. Het rijgedrag voelt overwegend verfijnd en de auto is rap genoeg om plezier te bieden wanneer je dat verlangt. Voor de liefhebbers is de krachtige GTX een interessante keuze, maar weet dat deze een vrij straffe vering heeft. De instapper zal voor de meeste mensen voldoen, maar de grotere actieradius van de Pro S is erg aantrekkelijk.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan elektrische hatchbacks van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 19, gesorteerd op basis van populariteit.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 19 februari 2025