Ondanks zijn compacte formaat biedt de Volkswagen Lupo een comfortabele rijervaring.
Als broertje van de SEAT Arosa en voorloper van de Volkswagen Fox en up! maakt de Volkswagen Lupo net voor de eeuwwisseling zijn opwachting als wendbare stadsauto. Waar zo’n compact model snel een dertien in een dozijn-auto wordt, kiest Volkswagen voor een andere aanpak. Zo baart het opzien met een lichtgewicht en speciaal ontwikkelde dieselversie die per honderd kilometer slechts drie liter brandstof gebruikt. Er is ook een speelse GTI. Zonaanbieders kiezen voor een Lupo met een elektrisch schuifdak dat helemaal naar achteren zoeft. Alternatieven voor de Volkswagen Lupo zijn onder meer de Ford Ka en Nissan Micra.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Volkswagen Lupo is met zijn lengte van 3,53 meter een compacte en wendbare stadsauto. Binnenin is verrassend veel ruimte voor de bestuurder en passagiers, omdat Volkswagen de kofferbak klein houdt. Met 130 liter is er plek voor één goed gevulde boodschappentas. De Lupo heeft een breed assortiment aan motoren. Instappen doe je in een 1.0 met 50 pk, maar er is ook een GTI met 125 pk. Dieselen kan ook naar hartenlust, er is een 1.4 TDI, 1.7 SDI en de iconische 3L diesel. De Lupo stuurt scherp en ligt behoorlijk stevig op de weg.
Kenmerken van deze Volkswagen Lupo
‘Eenvoudig maar doeltreffend interieur’
Bijzonder is de zogenaamde ‘drie-liter-Lupo’ die op drie liter diesel liefst 100 kilometer ver komt. Het geheim zit hem niet alleen in de aangepaste motor maar ook in de lichtgewicht bouw en aerodynamica. Zo staat de Lupo 3L op dunnere banden en is de grille afgedicht. Doordat er aluminium en magnesium is gebruikt voor de motorkap, portieren stoelframes en wielen weegt de Lupo 3L slechts 830 kg. Topversie binnen het Lupo-gamma is de GTI. Diens 1.6-liter 16 kleppen benzinemotor levert een vermogen van 125 pk. De GTI herken je aan zijn dikkere bumpers, xenon-koplampen en centraal geplaatste dubbele uitlaat.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024