De Volkswagen Phaeton biedt onvergetelijke luxe en comfort, zonder de pretenties van een premium badge.
De Volkswagen Phaeton is het absolute topmodel van Volkswagen. Het model moest bewijzen dat ook het nuchtere VW mee kon spelen in het ultraluxe limousinesegment. De basis voor de Phaeton was zelfs zo goed dat hij gebruikt werd voor de Bentley Continental. Als je op zoek bent naar (voor de tijd) geavanceerde techniek, ultiem comfort en pure luxe zonder de pretenties van een premium badge, dan is de Phaeton de perfecte keuze.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Na 2 updates werd de Phaeton in 2010 echt vernieuwd. Met een nieuwe voor- en achterpartij werd de limousine weer bij de tijd gebracht. Ook het interieur werd opgefrist, waarbij het navigatiesysteem en de handsfree telefoonverbinding een update kregen. Een 3,6-liter V6 werd de nieuwe basismotor, terwijl de V10 TDI en W12 (in 2011) kwamen te vervallen. Dieselen kon nog steeds met een gewijzigde, 245 pk sterke versie van de 3,0 TDI. De Phaeton hield het vol tot 2016 en kreeg voor Europa geen opvolger.
Kenmerken van deze Volkswagen Phaeton
De Phaeton was het geesteskind van Volkswagen-topman Ferdinand Piëch. Met deze auto wilde hij bewijzen dat ook Volkswagen een luxemerk van wereldklasse kon zijn. Het model werd daarom uitgerust met alle denkbare opties en ingesteld op maximaal comfort. Als ‘Lang’ met vierzits layout is de Phaeton de ultieme onopvallende directielimousine. De nadruk lag op topmotoriseringen zoals de V8, V10 TDI en W12, maar er waren ook bescheiden zescilinders (benzine en diesel) beschikbaar. De 3,2 V6 was zelfs even leverbaar met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Het merendeel is echter uitgerust met een 5- of 6-traps automaat en 4MOTION vierwielaandrijving.
Kenmerken van deze Volkswagen Phaeton
‘Zeer luxe, op comfort gericht interieur’
Als absolute topper van Volkswagen is de Phaeton in vrijwel elke uitvoering een echt luxepaardje. Als vierzitter met lange wielbasis en de zijdezacht lopende W12 is het een echte directielimousine van wereldklasse. Gedurfde dieselaars kunnen hun lol op met de exotische maar fragiele V10 TDI, terwijl echte kilometervreters bediend worden door 3,0 V6 TDI. Zoek je echt iets unieks, dan kun je voor een van de zeldzame 3.2 V6-modellen met handbak gaan. Dat model schiet het doel van de Phaeton om voor ultieme luxe en comfort te zorgen echter voorbij.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024