De Volkswagen Phaeton plus- en minpunten
- Voordelen
- Op Bentley-techniek gebaseerd
- Toppunt van comfort en luxe binnen Volkswagen
- Leverbaar als limousine ‘Lang’ met verlengde wielbasis
- Nadelen
- Potentieel hoge onderhoudsen reparatiekosten
- V10 TDI bekend om turboproblemen
- Automaat en luchtvering zijn aandachtspunten
Prestaties en rijcomfort
- Snelle uitvoeringen: 4,2 V8, 5,0 TDI, W12
- Het toppunt van comfort en luxe binnen Volkswagen
- Met voorwiel- of vierwielaandrijving
Exterieur en carrosserievorm
- Alleen als limousine
- Ook als Phaeton ‘Lang’ met verlengde wielbasis
- Bescheiden, onopvallend uiterlijk
Interieur
- Zeer luxe, op comfort gericht interieur
- Leverbaar als vijfzitter of vierzitter met gedeelde achterbank
- Materiaalgebruik en afwerking op topniveau
Betrouwbaarheid
- V10 TDI-motor kan met turboproblemen kampen
- Reparatie- en onderhoudskosten V10 TDI en W12 kunnen fors zijn
- Automaatbak en luchtvering zijn aandachtspunten
Actueel aanbod van de Volkswagen Phaeton op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 10.395
Meest voorkomende bouwjaar
2003
Gemiddelde kilometerstand
204.382 km
Aangeboden auto’s
Volkswagen Phaeton generatie 2010 - 2015

Na 2 updates werd de Phaeton in 2010 echt vernieuwd. Met een nieuwe voor- en achterpartij werd de limousine weer bij de tijd gebracht. Ook het interieur werd opgefrist, waarbij het navigatiesysteem en de handsfree telefoonverbinding een update kregen. Een 3,6-liter V6 werd de nieuwe basismotor, terwijl de V10 TDI en W12 (in 2011) kwamen te vervallen. Dieselen kon nog steeds met een gewijzigde, 245 pk sterke versie van de 3,0 TDI. De Phaeton hield het vol tot 2016 en kreeg voor Europa geen opvolger.
Kenmerken van deze Volkswagen Phaeton
- Minder aanbod wat betreft motoren: V10 TDI en W12 geschrapt
- V6en V8-motoren onderhoudsvriendelijker dan eerdere topmotoren
- Zelfde basis als eerste model, maar met modernere opties en opgefrist uiterlijk
- Nog altijd zeer complex, mogelijk hoge rekeningen bij de garage
Volkswagen Phaeton generatie 2002-2010

De Phaeton was het geesteskind van Volkswagen-topman Ferdinand Piëch. Met deze auto wilde hij bewijzen dat ook Volkswagen een luxemerk van wereldklasse kon zijn. Het model werd daarom uitgerust met alle denkbare opties en ingesteld op maximaal comfort. Als ‘Lang’ met vierzits layout is de Phaeton de ultieme onopvallende directielimousine. De nadruk lag op topmotoriseringen zoals de V8, V10 TDI en W12, maar er waren ook bescheiden zescilinders (benzine en diesel) beschikbaar. De 3,2 V6 was zelfs even leverbaar met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Het merendeel is echter uitgerust met een 5- of 6-traps automaat en 4MOTION vierwielaandrijving.
Kenmerken van deze Volkswagen Phaeton
- Ultieme luxe en comfort met een bescheiden uiterlijk
- Technisch zeer complex, potentieel hoge reparatieen onderhoudskosten
- Bentley-waardige techniek voor een zachte aanschafprijs
- V10 TDI (2002-2006) berucht vanwege mogelijke turboproblemen

‘Zeer luxe, op comfort gericht interieur’
Interessante uitvoeringen van de Volkswagen Phaeton
Als absolute topper van Volkswagen is de Phaeton in vrijwel elke uitvoering een echt luxepaardje. Als vierzitter met lange wielbasis en de zijdezacht lopende W12 is het een echte directielimousine van wereldklasse. Gedurfde dieselaars kunnen hun lol op met de exotische maar fragiele V10 TDI, terwijl echte kilometervreters bediend worden door 3,0 V6 TDI. Zoek je echt iets unieks, dan kun je voor een van de zeldzame 3.2 V6-modellen met handbak gaan. Dat model schiet het doel van de Phaeton om voor ultieme luxe en comfort te zorgen echter voorbij.

Veelgestelde vragen over de Volkswagen Phaeton
Is de Volkswagen Phaeton beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Volkswagen Phaeton geleverd?
Is een Volkswagen Phaeton zuinig?
Is een Volkswagen Phaeton betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Volkswagen Phaeton beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/volkswagen_phaeton_faq_b72c9dd533.jpeg?width=1200&height=1200)

