De Volkswagen Arteon combineert een slick design met betrouwbare motoropties, waaronder een krachtige 320 pk R-variant.
De Volkswagen Arteon is de directe opvolger van de Volkswagen Passat CC. Het is een ruime, luxe liftback of stationwagen en is met zijn schuin aflopende daklijnen en soepele vormgeving het een fraaie verschijning, die gepositioneerd is boven de huidige Passat. Net als zoveel Volkswagens is de Arteon gestoeld op het MQB-platform en komt hij op motorisch vlak met diesel-, benzine- en hybride motoren. In 2020 kreeg de Arteon een facelift, maar van een nieuwe generatie was geen sprake. De Arteon is groot en een ideale reisauto, zeker met de topmotoren voorin.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Volkswagen staat voornamelijk bekend om zijn auto’s voor het volk, zoals de Golf en de Polo, maar de Duitse fabrikant is tevens bijzonder handig als het gaat om het creëren van luxe sedans of stationwagens, die het net zo goed doen in het zakenleven als op de oprit van een gemiddeld gezin. De Volkswagen Arteon is zo’n auto. Deze fijne lange-afstandscruiser heeft in zijn basisvorm al ledkoplampen, klimaatregeling, adaptieve cruise control en een rijstrookassistent. Wie meer wil betalen, krijgt hier de nodige toevoegingen bij. Het meest voorkomende motorblok is de 150 pk sterke TSI.
Kenmerken van deze Volkswagen Arteon
‘Prima afwerking, zoals dat hoort bij het hogere segment Volkswagens’
De 150 pk sterke TSI-motoren zijn niet erg spannend. Heb je behoefte aan iets krachtigers, dan kan je kiezen voor een 240 pk sterke TDI, of de 2.0 TSI met vierwielaandrijving en tot 280 pk. Laatstgenoemde modellen komen beide in een R-uitvoering, wat betekent dat ze dikkere wielen en bredere kaken hebben. De R-uitvoeringen is ook terug te vinden bij een minder krachtige Arteon. Wie een hybride aandrijving zoekt kan sinds 2020 ook een geschikte Arteon vinden, dankzij de eHybrid. In tegenstelling tot de eerder genoemde dikke motoren, vind je de hybride aandrijving ook terug in de stationwagens.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024