De Volkswagen Caddy biedt compacte veelzijdigheid als bestelbus of MPV.
De Volkswagen Caddy is een bestelbus uit het M-segment, die onder deze naam sinds 1982 in Europa wordt verkocht. De auto werd oorspronkelijk gebouwd op basis van de Volkswagen Golf, maar is in de loop der jaren op verschillende platforms gezet. De Caddy is een compacte bestelbus, die onder de naam ‘Combi’ tevens als MPV beschikbaar is. De Caddy komt voornamelijk met benzine- of dieselmotoren en wie goed zoekt vindt ze op LPG. Hybride of elektrische Caddy’s zijn er nog niet, maar Volkswagen is wel degelijk van plan om aan die vraag te voldoen.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De jongste generatie van de Volkswagen Caddy (Typ SB) is een neefje van de Ford Tourneo Connect, gebouwd op het MQB-platform. Het is nog altijd een robuuste bestelbus. De TDI-, TSI- en TGI-motoren zijn verfijnd ten opzichte van de vorige generatie, terug te zien in een aanmerkelijk zuiniger verbruik. Verwacht geen spannende motoren, eerder harde werkers. Kopers kunnen kiezen uit de Cargo en de Cargo Maxi en beide modellen beschikken over diverse veiligheidssystemen en een keurig infotainmentsysteem. Liefhebbers van de MPV hebben de mogelijkheid om voor de Caddy of Caddy Life (zevenzitter) te kiezen.
Kenmerken van deze Volkswagen Caddy
De derde generatie van de Volkswagen Caddy was maar liefst zeventien jaar in productie. Natuurlijk is er in die zeventien jaar het nodige gesleuteld aan de Caddy III (Typ 2K), maar dat bleef bij facelifts en relatief kleine updates. In de basis is de auto gelijk gebleven. Er was keuze tussen een L1H1 en een L2H1 (met langere wielbasis), geleverd in een hele rits uitvoeringen. Het aanbod benzine- en dieselmotoren was eveneens uitgebreid, met de 150 pk sterke TDI als topmodel. De MPV-variant heetten Combi of Combi Maxi, waarbij de Maxi een zevenzitter was.
Kenmerken van deze Volkswagen Caddy
De eerste generatie van de Volkswagen Caddy zag het levenslicht in 1982 en was gebaseerd op de absolute tophit van VW in die jaren. Met het Golf-platform was immers meer te doen dan alleen het bouwen van ‘s werelds best verkopende hatchback. De Caddy I (Typ 14) was een vrij rudimentaire auto, die je kon kopen als busje en als pick-up. Laatstgenoemde versie kreeg vooral voet aan de grond in Amerika, maar je treft ze nog heel soms op Nederlandse wegen. Motorisch en qua uitrusting had het allemaal weinig om het lijf, maar functioneel was het wel.
Kenmerken van deze Volkswagen Caddy
‘Volkswagen-interieur is degelijk en robuust’
Als bestelbus heb je over het algemeen niet overdreven veel uitvoeringen die gelden als ‘interessant’, maar de Volkswagen Caddy heeft wel een paar leuke varianten. Zo zijn er in de laatste generaties enkele vierwielaangedreven Caddy’s te vinden, wat handig is als je een pakketje in de rimboe moet bezorgen. Verder geldt de MPV als een prima personenwagen, zij het minder verfijnd dan een auto die niet is gebaseerd op een commercieel voertuig. Is ruimte echter belangrijker dan een boterzachte rit, dan kan je met de Caddy prima uit de voeten.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024