De Volkswagen Touran biedt de ruimte van een MPV met de constructiekwaliteit van een Golf.
Tussen al het SUV-geweld van tegenwoordig is er nog altijd plaats voor een ouderwetse people carrier en bij Volkswagen heet deze MPV de Touran. Hij is op de markt sinds 2003 en is sindsdien meerdere keren vernieuwd Echter is er maar één keer een daadwerkelijk nieuwe generatie gebouwd. De Touran is een compacte MPV met vijf zitplaatsen en veel kenmerken van de Volkswagen Golf. Eigenlijk is het een opgeblazen Golf, maar dat is zeker geen nadeel. De Golf zit immers uitstekend in elkaar, dus je mag van de Touran eveneens het nodige verwachten.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Na enkele facelifts van het vroegste model, werd in 2015 de tweede generatie van de Volkswagen Touran gepresenteerd. In alle opzichten een verbetering, met meer ruimte binnenin, nieuwe en zuinigere motoren en de mogelijkheid om je smartphone te koppelen. Wie een beetje wil kunnen doorrijden, kiest voor de 2.0 TDI of de 1.8 TSI. En hoewel een MPV nou niet bepaald sportiviteit uitstraalt, is het mogelijk om voor een R-edition te kiezen. In dat geval is de auto iets stoerder gemaakt met bredere wielkasten, grotere wielen en meer van dat moois.
Kenmerken van deze Volkswagen Touran
Wie kent de Volkswagen Sharan nog? Deze grote MPV was in vroeger tijden het antwoord van Volkswagen op de hype die door de Renault Espace werd ingeluid. Toen de kleinere MPV populair werd, volgde Volkswagen in 2003 met de Touran. Gebouwd op basis van de Golf, maar dan met grotere koets, zoals dat hoort bij dergelijke gezinswagens. Motorisch werd de eerste generatie van de Touran ontdaan van alle écht spannende motoren van de Golf, maar met de 2.0 TDI blaas je nog altijd makkelijk naar de Franse zuidkust.
Kenmerken van deze Volkswagen Touran
‘Keurig gebouwd met alles op de juiste plek’
De MPV staat niet te boek als een spannende carrosserievorm, maar de Volkswagen Touran heeft hier een antwoord op. De dikste benzine- en dieselmotoren hebben respectievelijk 180 en 190 pk, waarmee je wel degelijk een auto hebt die fijn doortrekt. Het enige nadeel is het verbruik van deze motoren, dat is namelijk vrij behoorlijk. Wil je het complete plaatje, ga dan voor de R-varianten. Die ogen een stuk completer en stoerder.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024