De Volkswagen Fox biedt verrassend veel binnenruimte voor een compacte stadsauto.
De Volkswagen Fox is de opvolger van de Lupo. Het is wederom een compacte stadsauto, maar dan duidelijk een maatje groter. Het Duitse merk voegde 30 centimeter aan wagenlengte aan toe. Doordat de Fox ook hoger is, is de binnenruimte indrukwekkend voor een auto uit het kleinste segment. De Fox rijdt als een echte Volkswagen: het is instappen en op pad. Ook op de snelweg maak je comfortabel je kilometers, met dank aan het prima onderstel van de Fox. Alternatieven voor de Volkswagen Fox zijn onder meer de Mitsubishi Colt, Renault Twingo, en Toyota Aygo.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De Volkswagen Fox staat op hetzelfde platform als de Polo en heeft ook een gelijke wielbasis. Tel daar de hoge opbouw bij op en je hebt verrassend veel ruimte, ook voor vier volwassenen. De achterbank is bovendien in sommige versies verschuifbaar over een lengte van 15 centimeter. De hoge zitpositie geeft een prima overzicht over de weg en de motoren maken een levendige indruk. Het onderstel is comfortabel, maar nimmer te zacht en ook het stuur- en schakelgedrag van de Fox zijn in orde. De Volkswagen Fox, trouwens ook te vinden als diesel, toont zich bovendien erg betrouwbaar.
Kenmerken van deze Volkswagen Fox
‘Veel interieurruimte, zelfs op de achterbank’
Hoewel de Volkswagen Fox ook als vijfdeurs versie is gebouwd, kom je in Europa alleen de driedeurs tegen. Er zijn drie motoriseringen: een 55 pk sterke 1.2-liter driecilinder benzinemotor (60 pk vanaf 2010), een 1.4-liter viercilinder met 75 pk en een 1.4-liter driecilinder diesel die 70 pk aan vermogen levert. De bekendste uitvoering van de Fox is de Optive, maar grote kans dat de Fox die jij op het oog hebt, ook geput heeft uit de optielijst. Daarop staan extra’s zoals airconditioning, elektrische ramen en zijairbags. ABS, gordelspanner en bestuurders- en passagiersairbags zijn standaard.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024