De Volkswagen e-up! combineert het gebruiksgemak van de up! met een CO2-neutrale aandrijflijn.
De Volkswagen e-up! is precies wat de naam doet vermoeden: een volledig elektrische versie van de populaire up!. De auto combineert de bekendheid en het praktisch gebruiksgemak van de reguliere up! met een CO2-neutrale aandrijflijn. De e-up! was dan ook een van de meest betaalbare en compacte EV’s op de markt. Na twee generaties viel het doek voor het elektrische kleintje. Er kwam geen directe opvolger.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
Na vijf jaar kreeg de e-up! een hoognodige technische update. Het accupakket werd vergroot van 18,7 kWh naar 32,3 kWh, waardoor de actieradius toenam van 160 naar 260 kilometer. Daarmee werd de e-up! veel bruikbaarder, vooral bij kouder weer. Het maximumvermogen van 83 pk bleef gelijk aan dat van de eerste versie. De introductie van de tweede generatie werd echter verstoord door de pandemie, waardoor leveringen langzaam op gang kwamen. Na 3 jaar werd de productie al stopgezet door het uitfaseren van de complete up!-modellijn.
Kenmerken van deze Volkswagen e-up!
De eerste volledig elektrische stadsauto van Volkswagen werd al in 2013 gepresenteerd. De auto was een normale up!, maar dan elektrisch. Met zijn 18,7 kWh accu en 160 kilometer actieradius was de e-up! buiten de stad eigenlijk niet bruikbaar. Toch bleef het model nog relatief lang in productie. In april 2019 vaardigde Volkswagen een algemene terugroepactie uit voor alle e-up!-modellen van vóór maart 2017. Bij deze auto’s kan het in de vloer geplaatste accupakket water van buitenaf doorlaten, met alle gevolgen van dien. Auto’s die de reparatie gehad hebben of later geproduceerd zijn hebben deze problemen niet.
Kenmerken van deze Volkswagen e-up!
‘Ruim voorin, ook voor langere bestuurders’
De e-up! is in Nederland eigenlijk maar in één uitvoering geleverd. De enige uitzondering hierop is de rijker uitgeruste ‘Style’ die voor de tweede generatie leverbaar werd. Door zijn grotere rijbereik is de tweede generatie het meest aantrekkelijk. De oudere modellen zijn alleen voor korte ritten een goede optie.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024