Volkswagen ID. Buzz

De volledig elektrische Volkswagen ID. Buzz combineert Duitse betrouwbaarheid met een guitig design dat knipoogt naar de iconische T1.

Volkswagen ID Buzz Pro

De Volkswagen ID. Buzz
plus- en minpunten

  • Ruime actieradius van 424 kilometer
  • Praktische elektrische schuifdeuren
  • Tot 2.205 liter bagageruimte
  • Hoge aankoopprijs elektrische voertuigen
  • Beperkt snellaadnetwerk in sommige gebieden
  • Groot formaat bemoeilijkt parkeren

De Nederlandse autohandelaar Ben Pon tekent hem in 1947: de Volkswagenbus. In de daaropvolgende decennia is iedereen, van vrijbuiter tot klusjesman, weg van de T1 en zijn opvolgers. In 2023 gaat het icoon volledig elektrisch verder als de Volkswagen ID. Buzz. Er komt zowel een bestel- als personenversie. De lengte van 4,71 meter en wielbasis van 2,99 meter vertalen zich naar een zee aan binnenruimte. Doordat de ID. Buzz veel techniek leent van de Volkswagen ID.4 en ID.5 rijdt het veelzijdige ruimtewonder als de beste.

Jens Holierhoek4 minuten leestijd

6 november 2024

Volkswagen ID. Buzz Interieur

‘Makkelijke instap dankzij twee elektrische schuifdeuren’

Prestaties en rijcomfort

  • Actieradius loopt op tot 424 kilometer
  • Snelladen van 5 naar 80 procent in minder dan een half uur
  • Prima wegligging en korte draaicirkel

Exterieur en carrosserievorm

  • De ID. Buzz GTX oogt het stoerst
  • Design knipoogt naar de T1 van 1950
  • Lange wielbasis, korte overhangen

Interieur

  • Tot 2.205 liter bagageruimte met de achterste bank neergeklapt, ID. Buzz cargo heeft wel 3.900 liter!
  • Makkelijke instap dankzij twee elektrische schuifdeuren
  • Volledig vegan interieur

Betrouwbaarheid

  • Duitse betrouwbaarheid
  • Over-the-air-updates houden de ID. Buzz ‘als nieuw’
  • 8 jaar garantie op de accu (of 160.000 km)
Afbeelding van logo

Volkswagen ID. Buzz per generatie

2023+

De Volkswagen ID. Buzz combineert een maximale elektrische actieradius van 424 kilometer met snelladen tot 170 kW. In de praktijk betekent het dat je binnen een half uur aan de laadpaal weer tot 330 kilometer vooruit kan. Zeer praktisch zijn ook de twee elektrisch bedienbare schuifdeuren en minimaal 1.121 liter aan bagageruimte. De hoge zit en goede stoelen zijn comfortabel. De wegligging van de Volkswagen ID. Buzz is uitstekend, waarbij zijn relatief korte draaicirkel opvalt. Handig in de stad! Ook handig zijn de volautomatische Park Assist en de Park Pilot.

Kenmerken van deze Volkswagen ID. Buzz

  • Actieradius van 424 kilometer
  • Snelladen met tot 170 kW
  • 1.121 liter aan bagageruimte
  • Goede wegligging en korte draaicirkel
  • Volautomatische Park Assist en Park Pilot
Afbeelding van 2023+

Interessante uitvoeringen
van de Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID Buzz Pro

De reguliere Volkswagen ID. Buzz is voorzien van een 204 pk sterke elektromotor op de achteras. Vanaf 2024 is de ID. Buzz er ook met vierwielaandrijving dankzij een extra elektromotor op de vooras. Deze krachtigere ID. Buzz GTX heeft een vermogen van 340 pk en mag een aanhanger trekken van 1.600-1800 kg. De ID. Buzz GTX herken je aan zijn hoogglans zwarte accenten, een honingraat grille en Cherry Red-lakkleur. In het interieur kom je donkere bekleding met rode stiksels tegen. Naast de personenversie van de Volkswagen ID. Buzz is er ook de Cargo als bestelwagen.

Veelgestelde vragen over de Volkswagen ID. Buzz

Is de Volkswagen ID. Buzz beschikbaar als hybride of elektrische auto?

Met welk type aandrijflijn is de Volkswagen ID. Buzz geleverd?

Is een Volkswagen ID. Buzz zuinig?

Is een Volkswagen ID. Buzz betrouwbaar?

In welke carrosserievormen is de Volkswagen ID. Buzz beschikbaar?

Volkswagen ID Buzz Cargo

Bronnen en expertise

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com
  • volkswagen.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.