Als neefje van de Porsche Cayenne blinkt de Volkswagen Touareg uit in zowel luxe als terreinrijden.
De Volkswagen Touareg is niet voor niets genoemd naar een nomadenstam uit Noord-Afrika. De luxe SUV is namelijk onverzettelijk in het terrein. Het Duitse merk wil duidelijk imponeren met haar Touareg en voorziet het model door de generaties heen van zeer soepele aandrijflijnen, waarbij de trend steeds meer richting elektrificatie gaat. De vierwielaangedreven Volkswagen Touareg is zowel een ruime gezinsauto als een ideale reisauto als dé SUV die je voor een paardentrailer spant. En zoals het hoort bij een topmodel heb je aan rijassistenten en comfortfuncties geen gebrek. Alternatieven zijn onder meer de BMW X5 en de Lexus RX.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
De derde generatie Volkswagen Touareg is weer langer, breder en lager. Toch weegt de 4,88 meter lange SUV ruim 100 kilo minder dan voorheen dankzij het gebruik van aluminium. De extra lengte vertaalt zich in een kofferbak die 810 meter groot is. Vanaf 2020 verdwijnt de Touareg een paar jaar uit het Nederlandse aanbod, maar in 2023 is het model terug als plug-inhybride. Er is zowel een 381 pk sterke Elegance eHybrid als de R eHybrid met liefst 462 pk. Beide versies zijn voorzien van vierwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Het geremde trekgewicht is liefst 3.500 kilo.
Kenmerken van deze Volkswagen Touareg
De tweede generatie van de Volkswagen Touareg groeit in zowel lengte als breedte. Toch is het model tweehonderd kilo lichter dan zijn voorganger en gemiddeld twintig procent zuiniger. Voor het eerst is de SUV er ook als stekkerloze hybride. De aandrijflijn zorgt voor een flink vermogen van 380 pk. Hoewel er al veel plek is voor achterpassagiers en bagage, zorgt de verschuifbare achterbank voor nog net wat extra ruimte als dat nodig is. Met de achterbank neergeklapt kan er voor 1.642 liter aan spullen mee. De bekende luchtvering is weer terug, net als de vierwielaandrijving.
Kenmerken van deze Volkswagen Touareg
De eerste generatie van de Volkswagen Touareg – broertje van de Porsche Cayenne en Audi Q7 - maakt bij zijn introductie indruk met een 313 pk sterke 5.0-liter V10 turbodieselmotor met een koppel van maar liefst 750 Nm. Elektromechanische rolstabilisatie en luchtvering maken de Touareg tot een volbloed rijders- en reisauto. Offroad staat de Duitse SUV echter ook zijn mannetje: de Touareg rijdt probleemloos door een 58 centimeter diepe waterplas en beklimt hellingen met een hoek tot 45 graden. Met de facelift in 2007 wordt de Touareg grondig aangepakt met onder andere een verbeterd ESP-systeem en nieuwe adaptieve cruisecontrol.
Kenmerken van deze Volkswagen Touareg
‘Gigantisch (38,1 cm) infotainmentsysteem’
De vierwielaangedreven Volkswagen Touareg kom je tegen met voldoende krachtige motoren. Vaak heb je dan een V6 of V8 te pakken, maar Volkswagen deed in de eerste generatie ook niet moeilijk over een V10 diesel en zelfs een W12 benzinemotor. Die generatie is een volbloed offroader. Vanaf de tweede generatie is er ook een stekkerloze hybride en vanaf de derde generatie enkel nog twee plug-inhybrides. Een actieradius van circa 50 kilometer op stroom maakt die versie zuinig, terwijl de combinatie van benzine- en elektromotor ook zorgen voor een trekgewicht van 3.500 kilo. De paardentrailer kan dus van stal.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024